– Vi kommer nå også med en utvidet bedriftsløsning med større funksjonalitet i form av ordinær telefoni. Mest sannsynlig skje dette allerede før jul, sier Arild Johannessen, informasjonssjef i Telenor Bedrift.
For mindre bedrifter uten datanettverk, som for eksempel en liten håndverkerbedrift med tre ansatte som gjerne vil ha IP-telefoni, kommer Telenor også med løsninger.
Dette skjer i løpet av første halvår neste år, det vil si omtrent på samme tid som Telenor også går ut med tilbud til privatkunder.
Større krav
Med en gang vi beveger oss utenfor bedriftsinterne datanettverk, reises en del spørsmål i forhold til kvalitet og oppetid, båndbredde, sikker transmisjon osv (QoS).
– IP-telefoni blir å betrakte som en offentlig telefonitjeneste som er underlagt visse regulatoriske krav. Dette har ikke vært oppfylt av de IP-aktørene som er på markedet i dag, sier Johannessen.
– Telenor har dessuten en meget stor kundemasse. Når vi først kommer med et tilbud, må det være skalerbart. Det vil si at vi må ha intern kapasitet til å kunne vokse og ta oss av de bestillinger vi måtte få. Derfor skal vi være godt forberedt når vi først går ut i markedet med et tilbud, sier han.
– Vi tror på IP-telefoni. Men ikke nødvendigvis for alle. I bedriftsmarkedet snakker vi mer om funksjonalitet enn pris. IP integrert med andre løsninger hvor tele og data kobles sammen, gir mange interessante muligheter. I privatmarkedet er pris driveren. Der snakker vi om et enklere telefoniprodukt.