Det hjalp lite at både Altinn, Skatteetaten og Difi var satt i høy beredskap i dag, for å takle eventuelle problemer når potensielt 580 000 e-brukere logger seg på for å sjekke det foreløpige skatteoppgjøret.
De ville være så trygge som mulig etter alle problemene de siste par årene.
De fleste bruker Min ID med kodenøkkel på sms, og her sviktet tjenesten hos Telenor en periode i formiddag.
Det bekrefter både Altinn og Difi.
Stort antall
Hvert sekund logger 25 skatteytere seg inn. Inntil klokken 10 tirsdag var antallet oppe i 102 000.
75 prosent av dem benytter Min ID.
Og ettersom Telenor har en stor markedsandel, var det fort et stort antall mennesker som ikke fikk tilsendt kodenøkkelen og dermed ikke kom seg inn.
– Ingen skandale
Kommunikasjonsdirektør Eirik Andersen opplyser at feilen ble oppdaget kl. 08.30 og var utbedret kl. 09.50.
– Mange brukere skylder på Altinn og kaller det nok en skandale. Men problemet lå ikke hos dem, understreker Andersen.
Her er litt bakgrunn: Altinn avsløres i hemmelig rapport
Telenor forklarer at det var for liten kapasitet på en "konto" som sender ut kodenøklene på sms til brukere av Min ID.
– Det viste seg at kontoen som sender ut kodene som kundene skal ha, den hadde feilkonfigurasjon. Dette førte til at kapasiteten her ikke var slik den skulle være. Det ble umiddelbart tatt tak i, og nå ser det ut til å være ok, sier informasjonssjef Knut Sollid.
Mindre alvorlig
Ledelsen i Altinn er varsom med skarp kritikk av det som er skjedd.
– Nå har vi flere alternativer for pålogging, så det gjør situasjonen mindre alvorlig. Blant annet benytter mange Bank ID. Forhåpentligvis får alle med behov logget seg inn, sier avdelingsdirektør Kjersti Lauritzen.
Men også Bank ID hadde en periode problemer med kapasiteten i dag, ifølge VG. Treghet i DNBs nettbank tydet på det.
Oppdatert:
Bank ID opplyser onsdag at det ikke var treghet i deres systemer. Feilen lå hos DNB.
Det bekrefter bankens informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen:
- Vi antok at stor trafikk på Bank ID gjennom Altinn førte til kapasitetsutfordringer. Det var teorien våre it-folk jobbet ut i fra i går morges, men det viste seg etter hvert at det hadde oppstått en feil i de bakenforliggende systemene som gjorde at det gikk tregt å hente fram kundeinformasjonen. Så tregt at mange kunder fikk time-out. Vi fikk heldigvis løst opp i det etter noe tid, skriver Rasmussen i en e-post til Teknisk Ukeblad.
Alt fungerer
I formiddag hadde Lauritzen følgende rapport om Altinn selv, etter et statusmøte:
– Altinn fungerer utmerket. Ingen treghet eller ustabilitet.
I fjor sørget en påloggingsfunksjon kalt Open SSO, for real treghet i systemet.
– Denne er byttet ut med en funksjon vi har utviklet i samarbeid med underleverandørene Accenture og Basefarm, forklarer Altinn-sjefen.
Les også:
Slik søker du i skattelistene for 2012