Tesla er i pengenød og ber noen av underleverandørene om å betale tilbake noe av det de allerede har fått for sine produkter, ifølge The Wall Street Journal.
Bønnen til underleverandørene stiller spørsmål ved selskapets pengebeholdning. Den skal ha blitt gradvis mindre ettersom produksjonsproblemene har økt over tid, melder avisen.
Et notat som Wall Street Journal har fått tilgang til, viser at Tesla ber sine underleverandører om tilbakeføring av en «meningsfull andel» av de pengene bilprodusenten har betalt dem siden 2016.
Leverandørene blir kort og godt bedt om å bidra til at Tesla blir et overskuddsforetak.
- Skrur opp produksjonen: Nå skal de store lage flere elbiler
– Nærmest uhørt
Selskapsledelsen har ikke villet kommentere notatet i detalj, men innrømmer at de søker tilbakebetaling fra noen leverandører fra omtrent den tiden.
Eksperter på bilproduksjon sier det ikke er uvanlig at produsenter vil be om en lavere pris fra underleverandører som har utsikter til å få store kontrakter i framtiden. Men det betegnes som svært uvanlig at slike utspill er tilbakevirkende.
– Dette er nærmest uhørt og viser at Tesla er i en desperat situasjon, sier Denne Virag, en bedriftsrådgiver som i 40 år har fulgt bilindustrien tett.
Tesla har svidd av rundt en milliard dollar i kvartalet og satt i første kvartal i år igjen med en kjent reserve på 2,7 milliarder dollar. Men selskapet har hatt problemer med å balansere pengebeholdningen med ønsket om å vokse og sende nye modeller ut på markedet.
- Får større batteri: Nå kommer «sportsbil»-utgaven av Nissan Leaf