I løpet av årets tre første måneder solgte Tesla flere biler enn Audi på verdensbasis. Dette er første gang det unge amerikanske bilmerket går forbi en av de tradisjonelle tyske bilprodusentene i salgstall.
Tesla leverte 422.875 biler fra januar til utgangen av mars. Audi leverte i samme periode 415.700 biler, skriver analytiker Matthias Schmidt i Schmidt Automotive Research. Tesla produserte til sammen 440.808 biler i perioden. Det vil si at 17.933 biler enten var underveis til kunder eller ikke var solgt ved utgangen av første kvartal.
Schmidt peker på Teslas prisreduksjoner i første kvartal og økt produksjonsvolum ved selskapets fabrikker som viktige faktorer. Ved fabrikken i Brandenburg i Tyskland hadde produksjonen økt til 5000 biler i uken ved utgangen av mars.
Beveger seg mot volum
Analytikeren ser det som lite sannsynlig at de tyske premiumprodusentene vil komme til å innføre tilsvarende prisreduksjoner som Tesla.
Han skriver at de har fulle ordrebøker og er opptatt av å beskytte bilenes gjensalgsverdi, mens Tesla ser ut til å bevege seg i retning av å bli en volumprodusent.
Han skriver at det er mer sannsynlig at volummerkene fra Renault-, Stellantis- og Volkswagen-gruppene vil oppleve press fra Tesla nå som elbilprodusenten er i ferd med å hoppe fra premium- til volumsegmentet.
Advarer etter datalekkasje: – Vi har absolutt ikke sett den siste hendelsen
Bestselgende bil i første kvartal
At Tesla Model Y var den mest solgte bilmodellen uansett drivlinje i Europa i første kvartal i år, underbygger Schmidts analyse. Data fra Jato Dynamics viser at Model Y var markedsleder i mars og hele kvartalet som helhet.
Det er en betydelig økning fra første kvartal 2022, da modellen var på 31. plass. Jato-analytiker Felipe Munoz tror at bilen kommer til å være blant de fem mest solgte i Europa i år. Samtidig har deres gamle storselger Model 3 falt på listene.
Den er likevel den nest mest solgte elbilen i de 27 europeiske markedene Jato overvåker, med en nedgang på 40 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.
Elbilmodell | Antall solgt | vs Q1 2022 | |
1 | Tesla Model Y | 71.683 | + 173 % |
2 | Tesla Model 3 | 19.621 | - 40 % |
3 | VW ID.3 | 17.316 | + 105 % |
4 | VW ID.4 | 16.646 | + 52 % |
5 | Dacia Spring | 14.066 | + 56 % |
6 | Volvo XC40 | 13.786 | + 173 % |
7 | Fiat 500 | 13.543 | - 1 % |
8 | Peugeot e-208 | 13.266 | + 48 % |
9 | MG 4 | 12.270 | - |
10 | Renault Megane | 10.876 | - |
Kilde: Jato Dynamics
Tesla hadde 22 prosent elbil-markedsandel i de 27 europeiske markedene i første kvartal. Volkswagen-gruppen kom på andre plass, med bare 2400 færre solgte elbiler.
For bilsalget som helhet var imidlertid Volkswagen-merket størst, med 332.723 solgte biler. Tesla var det 16. største bilmerket i Europa i første kvartal. De slo blant andre Nissan, Volvo, Seat og Mazda i totalt salgsvolum.
Bilsalget i Europa er på vei oppover, og det er elbilsalget som er den viktigste driveren. Gamle ordre som ikke har blitt levert som følge av komponentmangel, er ifølge Jato den viktigste faktoren.
Her er elbilene som allerede har fremtidsteknologien V2G