Tesla møtte ikke opp da saken skulle behandles i forliksrådet, skriver Finansavisen.
Etter en programvareoppdatering i 2019 merket en del eiere av Model S kjøpt mellom 2013 og 2015 at bilene deres ikke lenger tok imot strøm fra hurtigladere like raskt som før. Dermed ble det vanskeligere å bruke bilene på langtur. Potensielt er rundt 10.000 norske bileiere rammet av problemet.
Tesla har avvist problematikken, men før- og etter-kontroller viser at oppdateringen er en direkte årsak til problemet, ifølge Bilklager.no, som først omtalte saken.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
I en forliksklage sendt 17. desember i fjor krevde 30 norske Tesla-eiere at produsenten enten sørger for at batteri- og ladekapasiteten gjenopprettes til nivået den var før oppdateringen, eller at de blir gitt en erstatning.
Dommen fra forliksrådet ble forkynt 17. mai, og Tesla idømmes å betale 136.000 kroner i erstatning til hver av klagerne.
– Klagemotparten har ikke gitt tilsvar innen utløpet av fristen. Det er heller ikke opplyst eller sannsynliggjort at klagemotparten har gyldig fravær. Klageren har krevd fraværsdom, heter det i dommen.
Ingen i Tesla Norge vil kommentere saken.
– Vi har ingen kommentar til saken, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norway. Han vil heller ikke svare på hvorfor Tesla ikke møtte i forliksrådet.
![Den samlede belastningen for reindriften og knapphet på arealer er bakgrunnen for avslaget, sier seksjonssejef Ingrid Myrtveit i NVE.](https://images.gfx.no/130x87/2847/2847143/2310_NVE_Ingrid%2520Myrtveit%2520_8327.jpg)
Statnett fikk avslag i Fosen-sak – må bli enige med reindriften