De amerikanske veimyndighetene NHTSA gjennomfører kollisjonstesting av biler under NCAP i USA. Nå har de testet Model 3.
Resultatet: Bilen scorer full pott i alle kategorier.
Modellen som er testet er 2018-modellen av Model 3 med bakhjulstrekk. Testen undersøker hvordan bilen håndterer en frontkollisjon, sidekollisjon og i hvor stor grad bilen vil velte over på siden i unnamanøversituasjoner (elgtesten).
Testresultatet avhenger også av at visse sikkerhetsfunksjoner er tilgjengelig: Frontkollisjonvarsling, autobrems, bremseassistent og filvarsler. Disse er standardutstyr på Model 3.
- Ingeniørene demonterte Model 3: – Tesla har elektronikk på et nivå ingen andre har
Fem av fem for fører og passasjerer
I frontkollisjonstesten kjøres bilen rett inn i en barriere. Dette skal simulere en situasjon hvor to tilsvarende store kjøretøyer frontkolliderer i 56 kilometer i timen.
Bilen får fem av fem mulige stjerner på både fører- og forsetepassasjersikkerhet.
Karakteren i sidekollisjonstesten er en kombinasjon av karakterene fra sidestolpe- og sidebarrierekollisjonstestene.
Bilen får fem av fem mulige stjerner i begge, og gis fem av fem mulige for personer i fører- og alle passasjerseter.
Når det kommer til elgtesten, gis det fem stjerner ettersom bilen ikke velter.
- I den andre enden av skalaen: Ford fikk ny sjanse i krasjtest - gikk fra to til tre stjerner
Har gjort det bra også tidligere
Toppscore er ikke helt uventet for Tesla. For Model S har også fått full score i tidligere NCAP-tester utført av NHTSA. Det samme gjelder Model X.
Det skal sies at Tesla ikke er den eneste bilprodusenten som gjør det bra i kollisjonstester. Tidligere i år ble den nye Nissan Leaf-modellen kollisjonstestet i Euro NCAP-testen. Der ble det full pott.
Den nye Euro NCAP-testen er den tøffeste testen som noen gang er gjennomført av organisasjonen.
Den amerikanske og europeiske testen er ikke lik, så resultatene er dermed ikke direkte sammenlignbare, og det er ikke gitt at Model 3 vil få samme score i begge testene.
- Les flere saker om elbiler på TU Elektrisk.