Det kan høres ut som en vits, men den kommer fra en fyr som vi bør ta på alvor: Den neste generasjonen av Teslas lille Roadster skal få rakettmotorer. Det bekrefter Elon Musk i flere twitter-meldinger. Det er ikke snakk om standardutstyr, men en type superkrefter som kan bestilles som ekstrautstyr.
Det er kanskje en liten overdrivelse å kalle dette rakettmotorer. Det er nok i større grad snakk om dyser, men effekten minner om den som en rakett kan gi. Prinsippet er at det sendes høyt komprimert luft ut gjennom dysene.
Det er altså ikke snakk om forbrenning av drivstoff, men luft som bilens batterier her komprimert og lagret i en beholder. Elon Musk selv kaller dette for ‘composite overwrapped pressure vessel’ (COPV).
SpaceX option package for new Tesla Roadster will include ~10 small rocket thrusters arranged seamlessly around car. These rocket engines dramatically improve acceleration, top speed, braking & cornering. Maybe they will even allow a Tesla to fly …
— Elon Musk (@elonmusk) June 9, 2018
Bilen er utstyrt med et 200 kWh batteri, og har en rekkevidde på nesten 1000 km.
- Les mer hos danske Ingeniøren: Tesla når viktig produksjonsmål og setter produksjonen på pause
Bort med barnesetene
For å gjøre plass til den ekstra maskinvaren, dropper Tesla å ha bakseter i roadsteren. Men som Musk også antyder, er baksetene mest for barn, og det er nok også ganske fornuftig å pelle dem ut når det nå blir montert rakettmotorer på bilen.
Men det er nok mange som lurer på hvor raskt en roadster med den såkalte ‘SpaceX’-pakka kommer til å akselerere. Det er allerede lovet at bilen skal kunne gå fra 0 til 96 km/t på 1,9 sekunder.
Men det er ikke bare til akselerasjonen at Tesla vil bruke dysene. Faktisk er planen at det skal installeres ti stykker rundt på bilen, slik at de også kan brukes til å bremse og støtte bilen i svinger. Og, som Elon Musk sier: ‘Kanskje til og med få bilen til å fly …’.
Der er fremdeles ikke fastsatt et tidspunkt for når produksjonen av Tesla Roadster 2.0 kommer i gang.
Artikkelen ble først publisert på Ing.dk