Norske Zaptec utvikler ladesystemer for elbiler, og har installert sitt system for intelligent lading i større anlegg i blant annet Oslo, Bærum, Trondheim, Tromsø og Stavanger.
Denne uken skrev selskapet under en avtale om å levere løsningen til borettslaget Baynards i Notting Hill i London.
I første fase av installasjonen skal det installeres 10 ladestasjoner, men det klargjøres og lages infrastruktur til totalt 50 ladestasjoner.
Hele garasjeanlegget blir klargjort for lading og blir ifølge Zaptec det aller første borettslaget i Storbritannia som er helt klargjort for lading av elbil.
Avtalen involverer «en ledende elbilprodusent». Dokumentasjon Teknisk Ukeblad har sett viser at denne elbilprodusenten er Tesla.
Verken Tesla eller Zaptec selv vil kommentere dette.
– Tesla ønsker ikke å uttale seg om hvem vi jobber med som leverandører, samarbeidspartnere, eller i andre typer prosjekter, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge.
- Da elbilsalget tok av, gjeninnførte Danmark registreringsavgiften: Resultat: Kun 17 dansker har kjøpt elbil i år
Balanserer kapasiteten
Jonas Helmikstøl i Zaptec forteller at de har jobbet med avtalen i rundt et år.
– Vi ble kontaktet av elbilprodusenten, som ville satse på lading i borettslag. De så på produktet vårt, og presiserte at vi ligger ganske langt foran andre ladeinfrastrukturprodusenter, sier Helmikstøl til TU.
Zaptecs ladesystem har såkalt dynamisk last- og fasebalansering. Lastbalanseringen styrer tilgjengelig ladestrøm slik at det fordeles og brukes likt på tvers av kurser. Fasebalanseringen fordeler belastningen jevnt på alle faser. Det gjør at man ikke nødvendigvis trenger å oppgradere trafostasjonen for å lade elbilen.
Et slikt system krever kommunikasjon mellom ladestasjonene. Zaptec har integrert kommunikasjonen i strømkabelen og kombinert dette med en skyløsning. Dette gjør at man kan styre ladingen, lage køsystem, holde styr på hvor mye strøm hver enkelt bruker og hvor mye hver enkelt skal betale.
– Vi anbefaler maksimalt 30 ladestasjoner på en 63 amperes kurs i 400V TN-nett og rundt 18 ladestasjoner på 230V IT-nett. Hver ladestasjon vil få en effekt fra 1,6 kW til opp til 22kW, avhengig av hvor mange som lader samtidig, sier Helmikstøl.
– Utrolig viktig for oss
Avtalen i London har en totalverdi på rundt én million kroner.
Helmikstøl forteller at både Zaptec og elbilprodusenten skal bruke borettslaget i London for å vise hvordan problemet med lading av elbiler i borettslag kan løses i resten av Europa.
– London-prosjektet blir utrolig viktig for oss. Elbilprodusenten skal markedsføre løsningen vår internt og ekstern, sier Helmikstøl.
Mye tyder på at det blir svært mange flere elbiler på veiene de neste årene.
Storbritannia og Frankrike er blant de europeiske landene som har bestemt seg for å forby bensin- og dieselbiler innen 2040. Flere av de ledende bilprodusentene satser nå på elbiler, spesielt rimeligere modeller med lengre rekkevidde. Tesla har nylig levert de første eksemplarene av sin folkemodell Model 3, mens noen få Opel Ampera-e ruller allerede rundt på norske veier.
Utrullingen kan potensielt by på kapasitetsproblemer for strømnettet dersom hver enkelt elbileier ønsker høy kapasitet til å lade egen doning.
– Vi ser at det er svært mange variabler i et borettslag – bruksmønsteret til beboerne er forskjellig. Derfor vil du klare deg med mye lavere kapasitet så lenge du setter ladingen inn i et større system, sier Helmikstøl.
Han har overfor TU tidligere eksemplifisert med at et borettslag kan klare seg med så lite som en tidel av det teoretiske behovet hvis alle skulle ladet likt samtidig.
- 12 myter og fakta: Om elbiler og forurensing
Elbilforeningen: Stor stas
Christina Bu, leder i Norsk elbilforening, synes det er stor stas at Zaptec har fått denne avtalen.
– Vi har etterlyst at Norge i større grad skaper arbeidsplasser i utviklingen tilknyttet lading. Vi har jo det mest utviklede markedet for å prøve ut løsningene, sier Bu.
Det finnes mange aktører som produserer for såkalt smarte ladebokser – Zaptec er ut ifra det Bu vet den eneste norske produsenten.
Elbilforeningen gir råd til borettslag i Norge som ønsker ladesystemer, men ønsker ikke å gå ut med noen generell anbefaling av produsenter eller systemer.
– Det er forskjell på hvor smarte de smarte boksene er. Her er Zaptec gode. De har blant annet kommunikasjon i strømkabelen, mens enkelte andre produsenter har en egen kommunikasjonskabel. De har en del teknologi som gjør dem gode, sier Bu.
– Det skjer mye internasjonalt på dette markedet. Store energiselskaper går inn i mindre ladeselskaper. Det er veldig gøy at Zaptec har vunnet en slik kontrakt, sier Bu.
- Les mer om elbiler.