Tesla oppgraderer Model S og X, som får lengre rekkevidde og nye priser. Samtidig gjeninnføres de rimelige variantene av bilene. Tesla tok disse ut av sortiment i januar.
Modellene tilbys nå i samme nivåer som Model 3, og kommer som «Standard Range», «Long Range» og «Performance».
Nye varianter gir også nye priser. Model S begynner nå på 739.000 kroner, mens Model X begynner på 784.400 kroner.
Høyere virkningsgrad
Det er ingen økning i batterikapasitet. Dermed er batteriet fremdeles 100 kilowattimer for versjonene med lengst rekkevidde. De nevner ikke kapasiteten på SR-modellen spesifikt, men det er antakeligvis et 75 kilowattimers batteri i denne.
Rekkevidden økes i følge Tesla på grunn av nye komponenter. Disse gir høyere virkningsgrad.
Modell/Rekkevidde(WLTP) | Standard Range (SR) | Long Range (LR) | Performance (P) |
Model S | 450 km | 610 km | 590 km |
Model X | 375 km | 505 km | 485 km |
Det viktigste er endringer i drivlinjen, hvor fremre motor erstattes med en permanent magnet-motor (PMSR). Dette gir mer effektiv regenerering av energi under oppbremsing.
Å kunne veksle mellom en PMSR-motor og en induksjonsmotor gir mulighet til å veksle mellom dem for å gi mest mulig effektiv energibruk. Dermed kan bilene både gi ytelse og lav energibruk, alt etter hva som kreves.
Tesla bruker PMSR-motor på Model 3, og antakeligvis er det samme motor som settes i S og X. De bruker imidlertid samme kombinasjon av motorer på Model 3 Performance.
En annen grunn til å bruke en permanent magnet-motor er lavere produksjonskostnader.
Mange bekker små
I tillegg til motoren, er kraftelektronikken oppgrader til det Tesla kaller siste generasjon silisiumkarbidelektronikk. De går ikke inn på detaljene.
Dessuten skal smøring, kjøling, lagre og gir være oppgradert.
Til sammen gir alle disse forbedringene ti prosent økning i rekkevidde, og en total virkningsgrad på over 93 prosent, ifølge Tesla.
Raskere lading
Tesla oppgraderer også ladehastigheten på bilene. Nå kan de lades med 145 kilowatt på Supercharger-stasjonene.
De nye Supercharger V3-stasjonene vil kunne levere 200 kilowatt til bilene.
Dermed legger Tesla seg på nivå med mange andre elbilprodusenter, som leverer biler med 150 kilowatt hurtiglading. Det er imidlertid et stykke opp til Porsche og Audi, som begge planlegger biler med 350 kilowatt hurtiglading.
Raskere lading vil på sikt kunne bety kortere køer ved ladestasjonene.
Nye dempere
Tesla har også oppgradert luftfjæringen på bilene sine. De leveres nå med adaptive dempere som skal gi en spesielt behagelig kjøreopplevelse.
Den adaptive dempingen vil justeres automatisk på bakgrunn av veiforhold og kjørestil. Så om du hiver deg inn i svingene vil bilen formodenlig stive seg opp. På motorveien vil den tilpasse høyden bedre enn før, slik at luftmotstanden reduseres. Tesla gir ingen detaljer her heller.
De vil også tilby nye dekktyper som har lavere rullemotstand.
For øvrig gir Tesla alle eksisterende Model S- og X-eiere den såkalte Ludicrous-oppgraderingen gratis dersom de kjøper en av de nye modellene. Dette koster knapt 100.000 kroner ved bestilling av ny bil i dag, og reduserer akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen til 2,6 sekunder.
Alle bilene inkluderer Autopilot, men det de kaller «
- Les mer om elbil på TU Elektrisk