Tesla har natt til fredag satt ned prisen på Model 3 Standard Range Plus (Model 3 SR+) med 50.000 kroner. Bilen koster nå fra 350.000 kroner, eller 364.232 kroner med vrakpant og dokumentavgift.
For den summen får du en bil med bakhjulstrekk og en WLTP-rekkevidde på 448 kilometer. Varmepumpe, som ble introdusert med 2021-modellene, kommer også som standard.
Motoren er på 225 kW (306 hestekrefter), og null til 100 km/t går unna på respektable 5,6 sekunder. Bilen kan hurtiglade med inntil 170 kW hastighet via CCS-pluggen.
Mer konkurransedyktig

Anerkjent som nullutslippsteknologi: Kjører på hydrogen i forbrennings-motor
Tidligere i uka skrev vi at billigste Polestar 2 blir rimeligere enn Model 3 på grunn av nye modeller og prisstruktur. Det forandrer seg nå. Med det siste priskuttet blir Model 3 SR+ nesten 16.000 kroner rimeligere enn startprisen på Polestar 2. Prisene gjelder modellene med én motor og det minste batteriet i de respektives modellutvalg. Rekkevidden mellom konkurrentene er omtrent lik (Polestar 2-utgaven får mellom 420 og 440 km WLTP-rekkevidde), mens Model 3 er litt kraftigere og kjappere (0-100 km/t på 5,6 sekunder versus 7,4 sekunder).
Her skal det sies at Model 3 SR+ har en del utstyr som du må betale ekstra for på Polestar 2. Her kan vi nevne varmepumpe, glasstak og kjøreassistentfunksjoner som adaptiv cruisekontroll og filholder. Legger du til dette på Polestar 2, blir prisforskjellen en del større.
– En såpass mye dyrere bil er ikke en konkurrent til Model 3 Standard Range Plus, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, i en kommentar til TU.
Han peker mot rimeligere og enklere biler som de nærmeste SR+-konkurrentene.
Nissan Leaf med 62 kWt batteri og 385 km WLTP-rekkevidde koster fra 350.870 kroner. Volkswagen ID.3 har en startpris på 283.600 kroner, men det er med det minste batteriet og laveste utstyrsnivå. En mer sammenliknbar modell finner vi i Pro performance 58 kWh-utgaven til 359.900 kroner. Den har en WLTP-rekkevidde på 423 kilometer.
Hyundai Kona, som er en mindre bil men som tilbys med lengre rekkevidde (484 km WLTP), koster fra 330.900 kroner. Konas storebror Kia e-Niro (455 km WLTP-rekkevidde) koster fra 384.900 kroner.


Samme pris på de dyrere modellene
Prisen på Model 3 med lengst rekkevidde og firehjulstrekk holder seg på samme nivå som før. Det vil si at du må ut med 100.000 kroner mer dersom du skal ha Model 3 Long Range. Det skiller 150.000 kroner mellom SR+ og Performance-modellen, altså den raskeste Model 3.
Tesla kuttet prisen på disse modellene i oktober i fjor.

Snart blir det billigere å bytte batteri i elbiler enn motor i bensinbiler