Hvor mye CO2-utslipp en elbil bidrar til avgjøres blant annet av hvordan strømmen batteriet lades med er produsert. Tesla-sjef Elon Musk melder nå at de er i ferd med å konvertere alle sine hurtigladere til å levere strøm som stammer fra solenergi.
På sikt er målet å koble nesten alle Supercharger-stasjoner fra strømnettet, og heller bruke en kombinasjon av solceller og batterier.
Slik skal Tesla sikre at de ikke leverer strøm som stammer fra kullkraft og annen strømproduksjon med høyt CO2-utslipp.
Sol fremfor kull
Opplysningene kommer fra Elon Musks Twitter-konto.
Her blir han konfrontert med at Supercharger-stasjonene er drevet med kullkraft, og han svarer med å opplyse om at alle ladestasjonen konverteres til solcelle- og batteridrift.
Musk har tidligere diskutert planene for fremtidige Supercharger-stasjoner med nettstedet Electrek på Twitter. I desember meldte han at de allerede har utstyrt noen Supercharger-stasjoner med solceller, og har planer om å rulle dette ut flere steder.
Han indikerte da at de planlegger en versjon 3 av sine hurtigladerstasjoner, med minst 350 kilowatt ladeeffekt.
Han fortalte da også at tilkobling til strømnettet ikke vil være nødvendig for enkelte Supercharger-stasjoner på steder hvor det ikke snør.
Når Tesla ser for seg å koble «nesten alle» Supercharger-stasjoner fra strømnettet er imidlertid ikke kjent.
Elbiler og kraftproduksjon
Det er uansett slik at lading av elbiler har et CO2-avtrykk i seg selv. Beregninger gjort av Union of Concerned Scientists viser at utslippet elbilene genererer tilsvarer bensinbiler med et forbruk på 0,74 liter på mila i enkelte regioner i USA.
Dette er regioner hvor store deler av elektrisiteten genereres fra fossile kraftkilder.
I de reneste regionene tilsvarer utslippet en bensinbil med et forbruk på 0,18 liter på mila.
I Europa er det gjennomsnittlige CO2-utslippet 275,9 gram CO2 per kilowattime generert elektrisitet.
- Les flere artikler om elbil.