Californiaselskapet med det nordiskklingende navnet Gunnar Optics har satt seg et stort mål. De vil bli Oakley for den digitale verden. Og det er kanskje ikke så rart, for det sitter tidligere folk fra det mer kjente merket i ledelsen for Gunnar Optics.
Ideen bak selskapet er å lage briller for folk som sitter klistret til dataskjermen dagen lang. Det er det mange som gjør på jobben, mens ivrige dataspillerne kan holde det gående i døgnvis. Slikt har ikke øynene godt av.
Reduserer CVS
I USA har det de kaller CVS- Computer Vision Syndrome fått mye oppmerksomhet. Det er blitt fremstilt som et stort problem i kontorverdenen. CVS skyldes en temporær tilstand som oppstår når man sitter og ser på noe på den samme avstanden hele tiden. Det gjør at man blunker sjeldnere og øyet belastes mer. Det problemet hjelper brillene til å redusere på flere ulike måter.
For det første er brilleglasset kurvet slik at det slutter bedre rundt øynene. Poenget er å skape et mikroklima rundt øynene som øker luftfuktigheten. I tillegg hjelper det buede glasset til slik at man ser skjermen bedre i ulike vinkler.
Samtidig er brilleglasset litt gulfarget. Det er for å øke kontrasten og for å filtrere bort en del av det blå lyset som belaster øynene mest. Til slutt har de vanlige modellene en styrke på + 0,25 for å forstørre bildet ørlite og på den måten også redusere belastningen på synet.
Egne designbriller
I følge Brian Huy Mac, som driver Gunnar Optics Nordic, tuller ikke selskapet med kvaliteten. Brillene er produsert med linser av plast av svært god optisk kvalitet som de kjøper fra Carl Zeiss. Samme selskap står også for utviklingen av linsene. Plasten er antiripe- og antirefleksbehandlet og den har omtrent samme styrke som glass.
Gulfilter i brillene er naturligvis ikke noe særlig for folk som er avhengig av å se korrekt farge på skjermen. Derfor lager de modeller også uten det gule filteret for grafiske designere og andre som skal jobbe med bilder og illustrasjoner.
Ikke billig
Brillene finnes i en lang rekke innfatninger. Prisen ligger mellom 750 og 1600 kroner for vanlige briller, mens de med styrke koster fra 3000 til 6000.
I arbeidsmiljøloven heter det at arbeidsgiver skal dekke utgifter til såkalte synskorrigerende utgifter. De fås med styrke inntil + 4.0. Mer enn det er det for vanskelig å lage med det kurvede glasset.
Så er spørsmålet. Virker reklamen? Det er jo ikke lett å måle slikt, så her får vi, som mange andre forskere gjør med støtte fra Forskningsrådet, ty til synsing.
Gir effekt
Her i redaksjonen har vi tre par briller. To vanlige uten styrke, og et med styrke +2 (undertegnede). Til å begynne med var de litt fremmede å ha på seg. Alt får jo et gulaktig skjær.
Men tross en litt uvant følelse i starten var de raske å bli vant til og etter hvert er de blitt nesten obligatoriske når man sitter foran skjermen.
Reklamen om at man blir mindre tørr i øynene ser ut til å stemme og kontrastoptikken gjør det mer behagelig å jobbe lenge på skjermen.
Det er selvfølgelig vanskelig å si akkurat hva som fungerer her, men det faktum at de vanlige brillene ikke lenger gjør annet enn å ta plass på skrivebordet sier litt.