Benq W1060 er en Full-HD-projektor som bruker DLP-teknologien fra Texas Instruments. DLP-projektorer bruker en brikke som kalles for DMD, eller Digital Micromirror Device.
Dette er en liten brikke med ultrasmå speil som enten sender lys gjennom linsen, eller rett i lysfellen når det ikke skal være lys. Et fargehjul mellom lyskilden og DMD-brikken gir fargene.
Speilene på DMD-brikken kan skifte fra av til på, på meget kort tid, og den gjentar dette flere hundre ganger i sekundet.
Fordelen med DLP-teknologien er først og fremst at det ikke er tre paneler som må justeres inn slik at de ligger nøyaktig over hverandre.
Hovedsaken: TEST: Billige projektorer til hjemmekino
Regnbueeffekt
Derfor vil man ikke få konvergensproblemer med en DLP-projektor. De er heller ikke organiske, og vil derfor ikke tape seg over tid. Bakdelen med en-chip-DLP, som vi skal se på her, er flere ting. Ett problem er regnbueeffekten. På grunn av fargehjulet vil dem som er følsomme for dette kunne se regnbuemønstre om de flytter blikket på lerretet.
Personlig er jeg ikke følsom for dette, men jeg kan fortsatt fremprovosere det om jeg beveger blikket fort over lerretet. Problemet har riktignok blitt mindre fordi man har økt hastigheten på selve fargehjulet og antall segmenter.
Et normalt fargehjul består av seks segmenter, R, G, B, R, G, B. Noen setter også inn blanke eller sortmaskerte segmenter for å øke eller senke lysstyrken.
Plasseringsutfordringer
En annen generell svakhet med DLP er plasseringsevnen. De kommer sjelden med linseforskyvning, og de har som regel en offsetverdi man må ha i mente når man skal beregne hvor den skal henge.
Generelt sett må de enkle DLP-projektorene henge litt over den øverste kanten av lerretet, eller under om den er bordplassert. Ofte er også zoomfaktoren begrenset, et aspekt som også påvirker hvor den bør henges.
Generelt anbefales det å henge den så langt unna som mulig. Det tvinger projektoren til å bruke den beste delen av linsen (midten) og det er også en måte å begrense lysstyrken på.
BenQ W1060 har kun en zoom på 1.2x, noe som er veldig snevert. Dette kan gi noen ekstra utfordringer når det gjelder plassering. Den har også en oppgitt lysstyrke på 2000 lumens. Det er klart mer enn for eksempel projektoren fra Mitsubishi.
Det har både sine fordeler og sine ulemper. Fordelen er at den har nok lys til å fylle et stort lerret. Det betyr også at den kan tåle litt lys i rommet hvis den skal brukes med et litt mindre lerret.
Er det meningen å putte den inn i et dedikert rom med lyskontroll bør man sterkt vurdere et grått lerret med en gain på 0.8. Dette senker mengden lys som blir reflektert mot sitteposisjonen og bedrer samtidig det opplevde sortnivået.
Les også:
TEST: Gode høyttalere for lite penger
Menyer
Benq har gjort en fin jobb med sine menyer. De kommer i norsk språkdrakt og de er har muligheter! Kanskje til og med flere enn jeg hadde regnet med.
Under forhåndsdefinerte moduser finner vi; stue, spill, kino og tre brukerdefinerte minner. I tillegg har den et minne som heter lyst, noe som skulle bety at det er spesielt for rom med mye lys i.
For å få tilgang til justeringer må man bruke en av de tre brukerminnene
Det finnes en basismeny hvor de enkle justeringene som lysstyrke, kontrast, farge, tint, skarphet og hudtone befinner seg
I den mer avanserte menyen åpenbarer det seg muligheter som man knapt hadde tenkt ville finne veien til en projektor i dette prisleiet.
De mest anvendelige for de som ønsker å kalibrere er: gamma (1.6, 1.8, 2.0, 2.2, 2.4, 2.6 og 2.8), fargetemperatur og CMS eller color management. Dette er den skikkelige sorten med nyanse, metning og lysstyrke for både primær og sekundærfarger.
Fargetemperatur kan sette som forhåndsdefinerte moduser eller finjusteres om man ønsker det. Alt i alt er dette langt over det vi hadde forventet å finne. Vel jobbet BenQ!
Les også:
Her funker det med høyttalere på veggen
Ekte highend-høyttalere på billigsalg
Snurr film
W1060 har ikke overraskende mer sprut i bildene enn Mitsubishi når det er lyse sekvenser i filmen. Det kan den takke 2000 lumen for. Det koster på den annen side sortnivå når skumringen siger på.
Disse egenskapene har som nevnt også de fordelene at det ikke er noen sak å fylle et stort lerret, vel og merke så lenge rommet ditt er langt. Med den minimale zoomen må projektoren flyttes langt bakover for å kunne fylle et stort lerret.
Som et eksempel må linsen stå hele 4.77 meter unna om man vil fylle et lerret på 3 meters bredde, eller 5.7 meter om man ønsker å bruke minimalt med zoom. På et lerret med mer normal størrelse ser man at en grå duk vil være å foretrekke.
På en hvit duk får man en følelse av at det er en tåkehinne over bildet som hindrer det sorte å se skikkelig sort ut.
Igjen er dette ”svakheter” som vi visst om på forhånd, og så lenge man velger en projektor ut fra bruksområder og lerretsstørrelser er det mange settinger hvor denne projektoren kan være nettopp det du trenger.
Konklusjon
Vi ble meget overrasket over de flotte menyene og alle mulighetene for kalibrering.
Er du ute etter en projektor som både kan fungere i rom med litt lys, eller i en hjemmekino hvor det skal fylles et virkelig stort lerret, er dette en åpenbar kandidat.
Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.
TEST: Hjemmekino til folket
Har du LP-er, er dette maskinen du skal ha