Det er Møre og Romsdal fylkeskommune som stiller en av tunnelene på Nordøyvegen til disposisjon for å teste ut et nyutviklet hvelv for vann- og frostsikring.
Det er hovedentreprenøren på Nordøyvegen, Skanska, som har søkt om å få bruke Burbergtunnelen til å teste ut et nytt produkt.
Det nye tunnelhvelvet fra Foamrox skal gi miljøgevinst ved redusert betongmengde dermed og CO2-utslipp, bedre estetikk inne i tunnelen, mer effektiv drift knyttet til tunnelvask og svært lav vekt (mindre enn ti prosent av betongelement med samme geometri), som vil bety mindre fare dersom element skulle falle ned i veibanen.
For å få bruke Foamrox i tunneler, må Skanska søke om avvik fra veinormalen for tunneler. I juni ga Vegdirektoratet tommelen opp for at Nordøyvegen-prosjektet legger til rette for nyskapende produkt:
– Fylkeskommunen har full faglig støtte i Vegdirektoratet for denne holdningen, skriver Vegdirektoratet. Nylig har også samferdselsutvalget i Møre og Romsdal sagt ja til søknaden om avvik.
Byggeleder for tunnelene på Nordøyvegen-prosjektet, Bjørnar Moen, understreker at det ikke er sikkert at Foamrox blir brukt i Burbergtunnelen, og at hvilken vann- og frostsikring som brukes ikke har noe å si for prosjektet Nordøyvegen. Men han liker tanken om at Foamrox er raskere å montere og at klimaavtrykket er mindre enn med bruk av PE-skum. Derfor er også prosjektledelsen positiv.
– Det er ikke viktig for oss, og vi kunne klart oss med PE-skum og sprøytebetong. Men Foamrox ønsker å komme på markedet med dette produktet, og vår rolle er å gi de mulighet til å teste produktet i en tunnel som er egnet, fordi tunnelen er så kort som den er, sier Moen.
Det er 70 meter tunnel som skal bli kledd med vann- og frostsikring.
Bruk av Foamrox får ingen økonomiske konsekvenser for Nordøyvegen, ettersom tunnelhvelvene skal leveres til de samme vilkårene som lå i prosjektet fra før.
Oppgraderte tunnel for 235 millioner – nå er den for lav