Nå retter Riksrevisjonen kritikk mot test og innkjøring av fregattene.
Ekspedisjonssjef Hans Conrad Hansen forteller at de er kritisk til at mangler ved fregattene ikke er rettet til avtalt tid i garantiperioden, og at det er mangler ved leveranser av reservedeler og vedlikeholdsdokumentasjon.
– Når garantitiden er utløpt og man ikke har sørget for å ivareta sine interesser, er det stor sjanse for at man sitter igjen med kostnadene selv, sier ekspedisjonssjef Hans Conrad Hansen til Teknisk Ukeblad.
Mindre seiling
På grunn av redusert seilingsaktivitet for de to første fregattene, KNM Fridtjof Nansen og KNM Roald Amundsen, er det flere tester som ikke er gjennomført eller godkjent. Til tross for at bruk av fartøyene vil kunne avdekke feil som det ikke er mulig å oppdage i avgrensete tester.
Samtidig har leverandøren brukt vesentlig lengre tid enn det som var avtalt på å rette opp mangler ved fartøyene.
Riksrevisjonen påpeker at det er leverandørens ansvar å holde reservedeler fram til og med garantiperiodenes utløp, og mangel på reservedeler har forsinket garantiarbeidet.
Uavhengig
Kommandør Nils Andreas Stensønes, prosjektleder Fregatt-anskaffelsen, sier at det er ønskelig å seile fartøyene mest mulig, selv om garantifeil også finnes når fartøyene ligger til land.
Han legger samtidig til at garantiarbeider og reservedeler må sees atskilt.
– Garantiarbeider skal utføres av leverandøren med deres deler, og er derfor uavhengig av vår reservedelssituasjon. Vi har imidlertid i noen tilfeller brukt våre deler for å få utbedret feil raskere, sier Stensønes.
Dårlig dokumentasjon
– Leverandøren har anerkjent sitt ansvar og bestrider ikke sine forpliktelser, men opprettingsarbeidet har noen ganger tatt lengre tid enn ønsket. Vi jobber selvsagt for å sikre at utstyret er klart og tilgjengelig til enhver tid når besetningene trenger det, forteller Stensønes.
Hans Conrad Hansen sier at Riksrevisjonen tar til etterretning at Forsvaret har vurdert situasjonen slik at manglende gjennomføring av tester ikke vil ha innvirkning på gjennomførings- og kostnadsrisikoen for fregattprosjektet.
Les også: Stø kurs mot halvert flåte