De ser ut til å vurdere forholdene ganske likt, de tre entreprenørene som hadde lagt inn tilbud på driftskontrakt 3401 Sør-Østerdalen for perioden 2019-2022, da Statens vegvesen hadde anbudsåpning torsdag.
Mens det spriker kraftig i tilbudene på enkelte driftskontrakter, var det det svært jevnt for denne kontrakten. I dag er det NCC som har dette kontraktsområdet, men det ligger altså an til at Mesta skal snappe til seg oppdraget med hårfin margin, derfor alle andre forhold rundt tilbudene blir godkjent av Statens vegvesen.
Her er tilbudene Statens vegvesen har mottatt:
Entreprenør | Tilbudssum ekskl mva |
Mesta | 462.281.342 |
NCC Norge Roadservice | 467.422.244 |
Svevia Norge | 516.243.770 |
Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger, riks-g/s-veger, fylkesveger og fylkes-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner i Elverum, Åmot, Stor-Elvdal, Rendalen, Engerdal, Trysil og Solør.
Anbudsprotokollen forteller også at NCC slett ikke har kastet inn håndkleeet når det gjelder driftskontrakter i Norge, selv om de har varslet at de skal trekke seg ut av markedet. Kommunikasjonssjef i NCC, Tor Heimdal, forklarer det slik til Veier24:
– Vi eier fortsatt dette driftsområdet, som vi ønsker å videreutvikle med tanke på salg. Det betyr at vi ikke avvikler driften i takt med at driftskontraktene går ut, men at vi forsetter å drifte og utvikle NCC Roadservice inntil vi har funnet en ny eier for denne delen av virksomheten.