Hva fikk dere til å utvikle X-bow-skipene?
– Utgangspunktet var ønske fra Statoil om sikrere ankerhåndtering. vi bestemte oss tidlig for å ha en stor grad av innovasjon i fartøyet. Derfor hentet vi inspirasjon fra mange steder, blant annet vikingskipene. Det er alltid viktig å se nytt, men samtidig tenke på den tradisjonen vi har for å utvikle sjødyktige fartøyer.
Dette startet prosessen med X-bow-skipene. Båtene så annerledes ut, og vi bestemte oss for å gjennomføre ideene. Mange kaller det for galskap, men utvikling gav både kunnskap og inspirasjon for være folk.
Men alt jo ikke utviklet av dere alene?
– Skipet ville ikke b litt realisert uten et samarbeid. Klyngen her inneholder både rederier, skipskontruktører, skipsbyggere og utstyrsleverandører. Sammen har vi den innovasjonakraft som skal til for å finne nye løsninger basert på sluttbrukernes krav. Paradokset med det første skipet er at det er Statoil som spurte etter en løsning, men det er Hydro som vil bruke den. De to forsyningsfartøyene skal i BPs tjeneste.
I en alder av 38 år trekker du deg tilbake fra lederstillinger i Ulstein gruppen. Hvorfor det?
– Vi ønsker å øke inne offshore-segmentet. Det må vi gjøre internasjonalt. Jeg tror at markedet i Nordjøen er mettet, men det finnes store muligheter i Meksiko, Brasil og Vest-Afrika. Det er et stort behov for nye offshorefartøyer verden over, og gamle fartøyer tilfredsstiller ikke lenger de krav til standarder som oljeselskapene stiller. Vi ønsker en del av dette markedet.
Vil dere lykkes?
– Ulstein-navnet er en internasjonal merkevare. Vi må bygge relasjoner til verft verden over slik at de også kan bygge skip etter vårt design. Allerede er fem skip under bygging i Kina basert på Ulstein Design. Vi å tilpasse oss virkeligheten ved at enklere fartøyer kan bygges ved fremmede verft, uten at det går ut over kapasiteten ved våre egne skipsverft.
Men er det ikke et paradoks at konkurrenten Rolls Royce markedsfører UT-design, som tross alt er det tradisjonelle Ulstein - navnet?
– Jeg har all respekt for våre konkurrenter. Jeg nmener at vi kan klare oss godt i konkurransen. Det bare skjerper kravene til innovasjon. Vi har et meget godt forhold til Rolls Royce. Begge deler er sterke merkevarer og uten tvil er det en styrke at begge to kommer fra Norge (Ulsteinvik - red.anm)