Elbilprodusenten på Aurskog har satt en prislapp på 200 000 kroner på den siste versjonen av Think.
I tillegg kommer ladeutstyr. Dette kan koste dem dyrt, ifølge Matts Carlsson.
– Skal man inn på et marked, er pris en veldig interessant parameter. Elbilene har blitt et dyrt alternativ i forhold til andre mindre biler, sier Carlsson, som jobber som bilanalytiker ved Göteborg Management Institute.
– Miljøansvar
Han er imidlertid ikke skråsikker på at en elbil til 200 000 kroner ikke har livets rett.
– Det er slik at markedet ikke alltid er logisk. Muligens vil brukerne kjøpe elbiler for å synliggjøre at de tar et miljøansvar. De er forberedt på å legge ut relativt mye penger for en slik bil, sier Carlsson.
– Hva med Sverige, vil Think ha problemer hos dere?
– Ja, utvilsomt. Det blir vanskelig for Think å slå igjennom i Sverige. Veldig, veldig vanskelig, understreker han.
Variabel pris
Administrerende direktør i Think, Jan Olaf Willums, sier at prisen på bilen foreløpig ikke er fastsatt i andre land.
– For det norske markedet er prisen fastsatt, men i andre land har vi fortsatt ikke priset bilen. Det blir én pris for selve bilen, altså hjul og karosseri, i tillegg til en pakkeløsning for batteri og ladeutstyr. For andre markeder enn i Norge blir prisen på hele bilen regnet ut ifra prisene i det aktuelle landet på blant annet bensin, elektrisitet og forsikring. Totalt vil det bli billigere å drifte Think i forhold til en annen bil, sier Jan Olaf Willums.