- Vi er svært fornøyd med den store interessen som er knyttet til den første totalentreprisekonkurransen til NyeVeier. Som det fremgår av vedlagte protokoll, har 10 selskaper søkt om å bli kvalifisert til konkurransen om å bygge E18 Tvedestrand-Arendal. Av de 10 selskapene er det 4 norske aktører. Vi har registrert stor aktivitet i markedet i løpet av de siste ukene, noe som selvsagt er svært gledelig, heter det i en pressemelding fra selskapet.
Vi vil nå gjennomføre en grundig evaluering av de 10 selskapene, før vi velger de 3-4 av de som skal være med i den videre konkurransen. Vi forventer å være ferdig med evalueringen innen slutten av denne måneden.
17,5 km motorveg
Den nye E18 skal gå helt utenom nåværende veg. 17,5 km av vegen får en bredde på 20 meter (standardklasse H8). På resten av strekningen blir bredden 23 meter (standardklasse H9). Den bredeste vegen ligger nærmest Arendal. Prosjektet omfatter også 14 km tilførselsveger.
Omfanget av sprenging og masseflytting blir formidabelt. Byggherren regner med at til sammen 7 millioner kbm må sprenges eller flyttes. For øvrig skal det bygges 19 bruer med lengder over 50 meter, og det skal drives fire tunneler med lengder fra 205 til 785 meter.
Høsten 2019 skal den nye E18 være ferdig.