Målet vårt i TU er å levere interessant, teknologirelatert stoff hver eneste dag, som gjør deg enda bedre rustet til å gjøre en god jobb. Du skal kjenne at du er godt oppdatert når du har vært innom oss!
Med langt over 100 saker hver uke, er det å velge ut ti stykker en egentlig umulig oppgave. Men jeg prøver likevel. Her er fem saker for abonnenter og fem saker som kan leses av alle, fra de siste sju dagene hos oss:
- INDUSTRI: I mange år har TU fulgt striden mellom sivilingeniør Jørn Eriksen og hans kolleger, som ble personlig saksøkt for 200 millioner kroner av eks-arbeidsgiver. Torsdag vant de en knusende seier i lagmannsretten over giganten Barco. Retten slår fast at Barco aktivt har spredd usanne opplysninger (abonnement) om gründerne til potensielle kunder. Nå kan det være duket for erstatningssøksmål.
- FORSVAR/KARRIERE: Luftforsvaret er inne i en historisk omstilling – men mangelen på flyteknikere bekymrer fortsatt. Sammen med Kongsberg Aviation Maintenance Services går de sammen i et militært-sivilt samarbeid med et felles mål om å utdanne og ansette flere flyteknikere.
- IT-BRANSJEN: Har du den rette IT-kompetansen, kan du fakturere inntil 2700 kroner og langt mer enn andre (Digi/abonnement). Konsulentpriser er ofte godt bevarte forretningshemmeligheter, men vi gir deg en pekepinn på hva du bør ta i timen som IT-konsulent.
- FORSVAR: Det har vært mange problemer knyttet til anskaffelsen av KNM Maud. Endelig begynner det å gå i riktig retning. I denne videoen kan du se hvordan det foregår når KNM Maud endelig gjør det hun kan best. Tirsdag gjennomførte nemlig KNM Maud den første operative RAS-operasjonen med KNM Fridtjof Nansen, utenfor Bergen.
- KARRIERE: Alle arbeidstakere i privat sektor bør få med seg endringene som nå skjer med pensjonsordningen din. TUs karriereredaksjon har sett nærmere på tilbudene som nå lanseres. Faktisk får du nå de beste pensjonstilbudene gjennom fagforeninger. Men det er også feller du må unngå (abonnement).
- ELBIL: Byton er i trøbbel i Tyskland. TU har omtalt elbilselskapet ved en rekke anledninger gjennom årene, men de har aldri klart å starte noen produksjon. Da Byton åpnet sine interesselister i 2018, skal rundt 16.000 nordmenn ha «reservert» en bil. Statsadvokaten i München undersøker nå om selskapet skal etterforskes.
- BYGG/ENERGI: Har solcelletakstein noe for seg? Denne uka fortalte vi først at markedslederen gir opp (abonnement) denne løsningen, fordi teknologien på vanlige solcellepaneler har blitt så mye bedre. Men i Grimstad på Sørlandet satser en lokal bedrift på en ny, norsk solcelle-taksteinen som du kan legge selv (abonnement).
- VR I BEDRIFTEN: Før jul kjøpte selskapet Spinn Arkitekter inn VR-briller til alle 45 ansatte. – Det første møtet var bare kaos! Men ganske fort begynte vi å se på hvilke nye muligheter dette ga oss, sier arkitekt og faglig leder James Dodson. Nå har selskapet fått gnisten tilbake via sosial Virtual Reality (Digi).
- CO2-LAGRING: Equinor har fanget og lagret CO2 på Sleipner-feltet siden 1996. Når selskapet nå skal i gang med å lagre CO2 fra industriutslipp på norsk sokkel, har de altså 25 års erfaring å bygge på. Her er erfaringene selskapet tar med videre fra Sleipner og Snøhvit (abonnement).
- ELBIL: Nå kommer det en rekke flerbruksbiler på markedet, større biler med mange seter. TUs elbiljournalist Marius Valle har kjørt Maxus, en av de nye aktørene i elbilmarkedet. Maxus Euniq har mange kvaliteter mange ser etter. Men den er et uferdig produkt – med en programvare som ikke er testet godt nok.
Til slutt: Her er de to podkastene vi har publisert denne uka:
- Teknologidirektør i Elkem, Håvard Moe diskuterer med sjefredaktør Jan M. Moberg og journalist Odd Richard Valmot hvordan prosessindustrien kan bli bærekraftig.
- Slik velger du riktig ladeløsning til elbilen: Våre journalister Marius Valle og Odd Richard Valmot snakker med ladeekspert Jan Tore Gjøby om hvordan man bør gå frem for å installere lader hjemme og i borettslaget.
Ha en god helg!