Da svenske Elsäkerhetsverket ila Easee salgsforbud for sine ladebokser Home og Charge tidligere i år, stanset flere aktører salget av ladestasjonene også i Norge.
Det var ikke strengt nødvendig, ettersom norske myndigheter etter en vurdering bestemte seg for å avvente en beslutning til Easees ankesak er avgjort i Sverige. Men de som selger Easee Charge og Home, og installatører, kan i ytterste konsekvens havne i en situasjon der kundene kan reklamere på installasjonen eller produktet.
Tibber var blant de som stanset salget. Nå melder de at de har fornyet partnerskapet med Easee, og gjenopptar salget av deres ladestasjoner i alle markeder Tibber opererer i.
Det er den nye ladestasjonen Easee Charge Lite som ble lansert i august Tibber tar inn i sitt produkttilbud.
Tibber-sky blir sikkerhetsnett for Easee
– Easee har gjennomført nødvendige tiltak for å forbedre dokumentasjonen. Charge Lite er svært godt testet av uavhengige akkrediterte testhus som går gode for at de høyeste sikkerhetsstandardene er fulgt. Vi gjør produktet klart for salg i alle våre markeder, sier Edgeir Aksnes, direktør og medgründer av Tibber i en pressemelding.
Samtidig skal de to samarbeide tettere om skyløsninger. Easee har sin egen skyløsning, og Tibber en annen. Ved å integrere disse løsningene tettere mot hverandre er tanken at Tibbers skytjeneste skal fungere som sikkerhetsnett for Easees såkalt CloudKit-tjeneste.
Ordningen skal gjelde både eksisterende og nye Easee-modeller.
Aksnes sier til TU at det viktigste for kundene er at de opplever at de kjøper et sikkert og trygt produkt, med all dokumentasjon i orden. Men i kjølvannet av Easees problemer i år har det oppstått andre problemstillinger.
– Hvordan er det å få tilgang til ladeboksen om noe skulle skje? Det har blitt stilt spørsmål om Easees soliditet i media og i forum, sier Aksnes.
Easee kommer med lader på helt ny plattform
Måtte finne en løsning sammen
Han sier Tibber presenterte denne problemstillingen overfor Easee, og at de måtte finne en løsning som sikrer at kundene både får tilgang til ladeboksene sine over internett slik at funksjoner som smartlading og lastbalansering fortsetter å fungere dersom Easees ladeboks av en eller annen grunn ikke får tilgang til Easees skytjeneste.
– I stedet for å lage en stor og komplisert juridisk konstruksjon, så har våre og Easees ingeniører satt seg sammen for å finne ut hvordan ladeboksen kan snakke med vår og Easees sky om det kommer en eller annen form for opptattsignal eller ikke svar i det hele tatt.
– Det gir redundans og fremtidssikkerhet. Man kan alltid bruke Tibbers funksjoner opp mot ladeboksen, sier Aksnes.
Easee har selv lagt opp til at dette skal bli mulig med deres produkter gjennom OCPP. Det vil kort sagt si at ladeboksen kan snakke direkte med en tredjepart som kan kontrollere ladeboksen. I Tibbers tilfelle er det imidlertid ikke snakk om OCPP.
– Easee og Tibber har pratet tett sammen siden starten. I det ligger det at ladeboksen ikke kun snakker med Easee-skyen, med at den også kan snakke med Tibber-skyen på en måte som er mer granulært enn OCPP, sier Aksnes.
Altså er Easees ladebokser i stand til å kommunisere direkte med Tibbers skytjeneste dersom deres egen skytjeneste skulle ha problemer.
Andre produsenter har inntil videre ikke samme funksjon
Hvorvidt det vil komme flere muligheter for å styre Easee-produkter gjennom Tibbers app vil ikke Aksnes si noe om, utover at Tibber kommer med noen oppdateringer rundt smartlading generelt utover vinteren.
– Har dere planer om tettere integrasjon mot andre ladeboksprodusenters skytjenester, som for eksempel Zaptec?
– Vi har samarbeid med mange andre ladeboksprodusenter, og i en ideell verden skulle vi hatt samme sett med funksjoner på alle. Men Easee har tatt steget og sørget for å være et hestehode foran. Det er der vi implementerer nå. Hva som skjer med andre er for tidlig å si, sier Aksnes.
NVE-kontroll: Kun Tibber som ikke brøt regler