FYLKESVEI

Tidenes investeringsløft for fylkesveiene i Troms: Skal rustes opp for to milliarder

I løpet av den neste fireårsperioden skal Troms gjøre store og nødvendige investeringer i 1100 kilometer av veinettet. To millliarder kroner er satt av i den nye økonomiplanen til fylkeskommunen.

Fylkesrådsleder for Troms og Finnmark fylkeskommune,  Bjørn Inge Mo (Ap).
Fylkesrådsleder for Troms og Finnmark fylkeskommune, Bjørn Inge Mo (Ap). Foto: SUNNIVA TONSBERG GASKI
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
24. feb. 2022 - 05:59

Nå er planen klar for hvilke veier som skal opprustes.

I 2022 starter følgende prosjekter opp:

  • Fylkesvei 863/7914 Skulgam-Hessfjord-Hansnes Nord og 7910/7912 Hessfjord-Dåfjord (48 kilometer)
  • Fylkesvei 8290 Grov-Botnelva (20 kilometer)
  • Fylkesvei 7806 Tennevoll-Årstein (47 kilometer)

Andre prosjekter som kan klargjøres for oppstart i 2022 kommer til behandling i fylkesrådet i løpet av våren 2022.

Tidenes investeringsløft

– Som fylkesrådsleder er jeg kjempestolt over at vi er i gang med å redusere etterslepet på våre fylkesveier. Nå går vi i gang med tidenes investeringsløft for fylkesveinettet i Troms. I løpet av den neste fireårsperioden skal vi gjøre store og nødvendige investeringer i 1100 kilometer av veinettet.

– Satsingen er helt nødvendig for å få et veinett som legger til rette for vekst, bolyst og utvikling av regionen vår. Vi forventer at også vår regjering vil levere på å redusere veietterslepet, sier fylkesrådsleder Bjørn Inge Mo (Ap).

Manglende bæreevne

Fylkestinget vedtok i sitt budsjett for 2022 og økonomiplan 2022-2025 at det skulle avsettes to milliarder kroner til et reinvesteringsprogram for fylkesveier i Troms. Bakgrunnen for det var at en statusrapport for fylkesveinettet i Troms viste at flere fylkesveier har manglende bæreevne på grunn av overbelastning over tid.

Hovedtiltakene i reinvesteringsprogrammet er forsterkning av eksisterende fylkesveier for å oppnå funksjonell bruksklasse for næringsliv og befolkning, samt sikre lavere driftskostnader og bedre levetid for veidekkene.

Sjømatkorridorer prioritert

Det skal gjennomføres ulike tiltak for å sikre at veien tåler samfunnets forventning til veiens funksjon, og tiltak er forsterkning av veiens overbygning, drenering og asfaltering.

Først og fremst er det et mål å oppnå tilstrekkelig bæreevne på veier som i dag har tillatt aksellast på ti tonn, men hvor den faktiske bæreevnen er vesentlig mindre, samt oppgradere veier fra tillatt åtte tonn til ti tonn aksellast.

Sjømatkorridorer og andre viktige næringskorridorer er noe av det som skal prioriteres.

Statssekretær Sven Giegold i det tyske departementet for økonomi og klima og den franske energiminister, Agnès Pannier-Runacher fronter hver sin side i striden om hvorvidt kjernekraft skal få støtte på linje med fornybar energi i EU. Her under tirsdagens energiministermøte i EU.
Les også

EU-splittelse om kjernekraft-støtte

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.