-Det har vel skjedd et par ganger før, men mest vanlig har det vært å åpne vegen etter 17. mai, sier rådgiver og prosjektleder i Statens vegvesen, Helge Lilleeide, til Våre Veger.
Han forteller om lite snø på toppen i år. Det er også lite is i fjellet, slik at det er mindre fare for steinsprang.
Turistvegen ferdig
På toppen av Trollstigveien er Nasjonale turistveiers anleggsarbeider nå avsluttet. Bare mindre detaljarbeider gjenstår.
De siste årene har det vært store problemer med utenlandske vogntog som kjører korteste veg på GPS og som roter seg opp i Trollstigveien. Det har aldri gått særlig bra. Både vogntog og busser har kjørt seg fast. Selv om de vanskeligste svingene er noe utbedret, er det vanskelig å manøvrere i Trollstigveien med de lengste turistbussene.
Totallengde på 13,10
Lengste modulvogntog som kan kjøre i Norge er 25,25 meter. For Trollstigen er det satt en største lengde på 13,10 meter.
-Dette vil bli skiltet før turistsesongen kommer skikkelig i gang, sier sjefingeniør Ivar Hol i Statens vegvesen til Våre Veger.
Tidligere var det også en forutsetning at busser måtte ha tvangsstyrt løpeaksel for å sikre tilstrekkelige egenskaper ved rygging. Denne forutsetningen er nå fjernet. Dermed er det også lettere å skilte vegen med en lengdebegrensning, siker Hol.
-Sjåførene på vogntog er pliktig til å bruke veglisten som forteller om både vekt- og lengdebegrensninger, sier Hol - som likevel ikke ser helt bort fra at et og annet vogntoget med ukjent sjåfør roter seg opp i Trollstigveien også denne sommeren, med det kaoset det vil medføre for trafikken.