BOMPENGER

Tidligere samferdselsminister ble dyr mann for tyskerne

Den tyske stat må betale 2,7 milliarder kroner i erstatning til private bompengeselskaper etter at EU-domstolen stanset et forsøk på å innføre en egen bomavgift for utenlandske bilister. Nåværende samferdselsminister Wissing har nå bestilt en juridisk betenkning for å se om de kan kreve regress av forgjengeren.

Samferdselsminister Andreas Scheuers mislykkede bompengeprosjekt har påført tyske skattebetalere flere milliarder kroner i utgifter.
Samferdselsminister Andreas Scheuers mislykkede bompengeprosjekt har påført tyske skattebetalere flere milliarder kroner i utgifter. Foto: BMVD
Terje I. Olsson
8. aug. 2023 - 15:40

Samferdselsminister Volker Wissing fra det liberale partiet FDP sendte sjokkbølger inn i det politiske Berlin i forrige uke. Hans forgjenger, Andreas Scheuer fra det konservative partiet CSU, trumfet i 2018 igjennom et nytt bompengeprosjekt som skulle gjøre det mulig å kreve bomavgift av utenlandske bilister mens tyskere skulle kjøre gratis.

Trikset som Scheuer og partiet hans hadde funnet var å innføre en generell bomavgift for alle bilister, men så redusere årsavgiften for tyske statsborgere slik at de i realiteten ville få pengene tilbake (se «Våre Veger» nr. 4/2018).

Bompengeplanene var politisk meget omstridt. CSUs konservative «søsterparti» CDU, som på det tidspunkt utgjorde regjering med CSU og sosialdemokratene, var skeptiske mens SPD og opposisjonspartiene var klart imot. CSU avviste imidlertid en hver kritikk av planen og fikk den igjennom i Forbundsdagen og Forbundsrådet.

 Men EU var raskt på pletten. Østerrike og Nederland hadde før ordningen var ferdig behandlet i Tyskland, varslet at de ville gå til søksmål mot Tyskland, og Europadomstolen forbød allerede i juni 2019 de tyske planene som brudd på ikke-diskrimineringsprinsippet. Dermed var prosjektet lagt dødt.

Tuva Moflag (Ap), Kirsti Bergstø (SV) og André Myhrvold (Sp) under pressekonferanse på Stortinget etter SV og regjeringspartiene kom søndag til enighet om statsbudsjettet for 2025.
Les også

Gruvedrift på havbunnen lagt på is

Ministeren var for kjapp

Det oppsto likevel et problem. Det viste seg at samferdselsminister Scheuer allerede i desember 2018 hadde undertegnet avtaler med de private selskapene som skulle bygge og drifte bomstasjonene. De varslet nå omgående søksmål mot den tyske stat og krevde 560 millioner euro (6,3 milliarder kroner) i erstatning.

Etter flere år med juridisk tautrekking, fastslo en domstol i vår at de private selskapene hadde krav på erstatning og i juni ble det inngått forlik: den tyske stat må betale 243 millioner euro eller vel 2,7 milliarder kroner. I tillegg har ekstern advokatbistand kostet staten 21,5 millioner euro, omlag en kvart milliard kroner.

Tyskland innførte avgift for lastebiler på begynnelsen av 2000-tallet, såkalt LKW-Maut. Systemet ble også den gang flere år forsinket og driftsselskapet Toll Collect måtte betale den tyske stat store erstatninger. <i>Foto:  Joerg Koch</i>
Tyskland innførte avgift for lastebiler på begynnelsen av 2000-tallet, såkalt LKW-Maut. Systemet ble også den gang flere år forsinket og driftsselskapet Toll Collect måtte betale den tyske stat store erstatninger. Foto:  Joerg Koch

Andreas Scheuer er dermed blitt en særdeles dyr mann for tyske skattebetalere og den nåværende samferdselsministeren fra det liberale partiet FDP har tydeligvis ergret seg nokså ettertrykkelig over denne skandalen. I forrige uke kom så en overraskende vending i saken. Juristen Volker Wissing som selv var dommer i lagmannsretten hjemme i Rheinland-Pfalz, sendte ut en pressemelding med beskjed om at han har bestilt en juridisk betenkning for å klarlegge om det er grunnlag for å søke regress hos eksminister Scheuer for hele eller deler av beløpet. Det ville selvsagt bety en fullstendig personlig ruin for Scheuer.

Valgkamputspill?

Utspillet fra Wissing ble omgående avvist av de konservative søsterpartiene CDU og CSU. Flere politikere fra CSU beskyldte Wissing for å være ute etter oppslag i mediene i en ellers nyhetsfattig agurktid. CSUs parlamentariske leder i Forbundsdagen, Stefan Müller, betegner det hele som en «lett gjennomskuelig manøver» mens andre viste til at det er delstatsvalg i Bayern i oktober og at det hele er et valgkamputspill. Andreas Scheuer er fra Bayern og CSU er den bayerske del av det kristelig-demokratiske partifellesskapet.

Jurister som foreløpig har uttalt seg, er skeptiske til om regresskrav kan reises overfor politikere. Den tyske Grunnloven inneholder bestemmelser som kan gi grunnlag for rettslige skritt dersom forsettlige eller uaktsom embedsførsel påfører tredjemann skade, men en minister er ikke embedsmann, påpeker noen jurister og mener dermed at regress ikke kan komme på tale.

Andre mener saken slett ikke er så enkel og viser til at en minister er en slags «utførende embedsforvalter» og dermed kommer innunder den nevnte paragraf 34 i Grunnloven og bør behandles på lik linje med departementenes embedsmenn.

Ikke Andreas Scheuers idé

Uansett mener flere politikere at det er nyttig å få spørsmålene juridisk belyst gjennom en vitenskapelig betenkning. Og Sonja Eichwede, justispolitisk talsperson for de regjerende sosialdemokratene, mener at en slik betenkning både kan og vil være et godt utgangspunkt for en diskusjon om saken.

Om det til syvende og sist er Andreas Scheuer som ender i personlig konkurs, som en av de tyske tabloidavisene fylte førstesiden med i forrige uke, er likevel høyst tvilsomt. Scheuer har allerede erklært sin uskyld og behendig vist til at det tross alt ikke var han som fant på trikset med en egen vegavgift for utlendinger, men den tidligere CSU-leder Horst Seehofer samt Scheuers forgjenger og partikollega Alexander Dobrindt.

MDGs lederduo, Ingrid Liland og Arild Hermstad, er i Stavanger for å presentere partiets plan for hvordan norsk oljenæring skal trappes ned, felt for felt.
Les også

MDG: Dette feltet vil de stenge først

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.