Lekkasjen fra Sporveiens verksted på Ryen 30. mai i år sendte om lag 25.000 liter fyringsolje ut i Alnaelva. Olja la seg videre som et svart flak i Indre Oslofjord og førte til stenging av populære badeplasser. Bellona satte raskt i gang en anmeldelse av Sporveien.
Nå har også Miljødirektoratet anmeldt hendelsen. Bellona er sjokkert over opplysningene om at Sporveien unnlot å undersøke deler av sitt anlegg i 54 år.
Minner om gamle synder
Sporveiens utslipp fra verkstedet på Ryen er et resultat av mangelfull håndtering av miljøfarlige installasjoner. I tilsynsrapporten fra Miljødirektoratets inspeksjon konstateres at Sporveien brøt forurensningsforskriften kapittel 18 (Tanklagring av farlige kjemikalier og farlig avfall).
Sporveien har ikke vedlikeholdt eller hatt gode nok kontrollrutiner på sine oljetankanlegg. Miljøforurensing av dette slaget minner om fordums tilbakelagte synder. Om Bellonas egen Frederic Hauge som graver opp tønner og avdekker industriens fordekte svin på skogen.
Men utslippet fra Sporveien i Oslo kan være toppen av et isfjell, selv i 2018.
Det finnes svært mange aldrende oljetankanlegg rundt om i landet. De fleste av disse ligger nedgravd. Miljødirektoratet anslår at det finnes rundt 270.000 nedgravde oljetanker i Norge i dag. Mange av disse har ligget nedgravd i årevis.
Risikoen for lekkasjer øker når oljetankenes gjennomsnittlig levealder på rundt 30 år overskrides. Ifølge Kystverket skjer det hvert år over 100 akutte utslipp og lekkasjer av olje, drivstoff eller kjemikalier fra slike tankanlegg. De fleste av utslippene er små, men de kan likevel føre til miljøskade på omgivelsene.
Må kreve fjerning
I slutten av juni ble et etterlengtet forbud mot oljefyring vedtatt. Fra 1. januar 2020 blir det forbudt å bruke fyringsolje og parafin til oppvarming i privatboliger, offentlige bygg og næringsbygg. Dette forbudet har Bellona og andre jobbet for i flere år. Å forby olje til oppvarming i vannkraftlandet Norge er ikke bare opplagt klimapolitikk. Det er også et forebyggende grep mot kilder til lokal forurensning.
Norges nedgravde oljetanker ligger og eldes som tikkende miljøbomber. Bellona krever at klima- og miljøminister Ola Elvestuen prioriterer å få på plass et krav om fjerning.
I 2017 kom Miljødirektoratet med forslag om at alle oljetanker som ikke er i bruk må håndteres og fjernes. Men direktoratets anmodning er fortsatt ikke fulgt opp med krav fra øverste politiske myndighet.
Bellona oppfordrer også næringslivet selv til dugnad. Ved å kartlegge og ekspedere potensielle miljøbomber i egen drift og bakgård, kan både bedrifter og naturen rundt unngå en ny situasjon lik Sporveiens fadese i mai.
Og til statsråd Elvestuen: Her har du mulighet til å føre en enkel, men viktig, miljøseier til din curriculum vitae. Norges nedgravde oljetanker må tømmes, rengjøres og graves opp.
- 50.000 liter fyringsolje rant ut i elva: Bellona anmelder Sporveien