Man kan lese av klimagassutslippene at langt flere mobiltelefoner, tomater og andre varer blir transportert i verdens hav.
I perioden 2012-2018 økte utslippene fra den globale skipsfartsindustrien, inkludert fiske, med 9,6 prosent fra 977 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2012 til 1076 millioner tonn CO2 i 2018. I 2018 sto industrien for 2,89 prosent av de totale menneskeskapte utslippene i verden mot 2,76 prosent i 2012.
Dette fremgår av en ny rapport fra Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO), som ligger under FN. Det er den fjerde i sitt slag, sist utgitt i 2015.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Større mengder transporteres til sjøs
Mens skip generelt slipper ut mindre CO2 per transportert tonn gods, skyldes økningen at større og større mengder blir transportert til sjøs.
Dette kan sees i grafen nedenfor fra klimarapporten, som også viser at skipstransporten faktisk lyktes med å senke utslippene fra 2008 til 2012, selv om det også var en økning i det totale varevolumet i denne perioden. Men forbedringene kan ikke lenger følge med den økende etterspørselen.
![<i>Illustrasjon: Illustration</i>](https://images.gfx.no/580x/2595/2595198/skibes_udledning.jpg)
At skipene i gjennomsnitt slipper ut mindre CO2 og andre klimagasser per godstonn har ifølge rapporten sammenheng med at størrelsen på gjennomsnittlig skip har vokst, og samtidig er bedre designet for å håndtere flere containere. I tillegg har fartsreduksjoner spilt en rolle.
Men utviklingen går for tregt, ifølge den amerikanske organisasjonen ICCT, som gir råd om klima- og miljøspørsmål og har bidratt til å utarbeide rapporten.
«Det er bemerkelsesverdig at forbedringene i drivstoff-effektivitet har avtatt siden 2015 med årlige forbedringer på bare 1 til 2 prosent,» heter det i en pressemelding.
I verste fall økning på 50 prosent
Covid-19 vil bety en vesentlig reduksjon i CO2-utslipp for skipsfart i 2020 og sannsynligvis også neste år, heter det i rapporten.
Det er imidlertid tvilsomt om denne utviklingen vil fortsette. I en prognose anslår IMO at volumet av utslipp fra skip i beste fall vil være på «status quo» i 2050 på grunn av fortsatt økende etterspørsel og i verste fall opp til drøyt 50 prosent større.
IMO har en ambisjon om at CO2-utslipp per tonn varer må reduseres med 40 prosent innen 2030 sammenlignet med 2008. Ambisjonen oppleves som lite ambisiøs av interessegruppen Transport & Environment som påpeker at omtrent 75 prosent av målet allerede ble nådd i 2018 da det ble vedtatt.
Rapporten kan lastes ned fra IMOs nettsted (pålogging kreves).
Denne artikkelen ble først publisert på Ingeniøren.
![Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen er kritisk til norsk klimapolitikk.](https://images.gfx.no/130x87/2808/2808533/_6II2104.jpg)
Riksrevisjonens klimakritikk: : Ut mot billigere drivstoff