IT

Tilbyr indisk kompetanse

OPPGANG:
Steriasjef, Kjell Rusti, melder om oppgang i et marked som skriker etter flere konsulenter.
OPPGANG: Steriasjef, Kjell Rusti, melder om oppgang i et marked som skriker etter flere konsulenter. Bilde: orv
8. apr. 2008 - 10:57
Vis mer

I fjor høst kjøpte Steria det britiske outsourcingsselskapet Xansa som hadde rundt 5000 ansatte i India. Det skal de bruke for alt det er verd her i landet og Steriasjefen Kjell Rusti mener de nå kan vil være i stand til å tilby bedre prosjekter med bedre kompetanse når de kan spe på med indiske eksperter.

— Målet frem mot 2012 er å bli en av topp fem på konsulentsiden i Norge og vi skal ha mer enn 10 prosent lønnsomhet. Det er bedre enn alle konkurrentene. Måten vi skal gjøre det på er å arbeide for de største kundene og bli enda flinkere gjennom det vi og andre kaller Rightshoring. Det vil si å kunne sette sammen det rette kompetanseteamet basert på norske og indiske konsulenter. Det hører også med i regnestykket at vi skal vi må jobbe hardt for å ta vare på folkene våre og tilby dem de beste betingelsene for å utvikle seg, sier adm. direktør i Steria, Kjell Rusti.



Tar kontrakter

Fra null omsetning i starten av 2007 er Forsvaret blitt Sterias største kunde med 65 konsulenter i arbeid. Selskapet har også fått foten innenfor hos Statens Pensjonskasse og forventer at kontraktsmengden kommer til å vokse betydelig. Sparebank 1 kom også inn som en av selskapets viktigste kunder i fjor.

— NAV er kanskje det største omstillingsprosjektet etter krigen her i landet og sammen med Accenture har vi nå blitt veldig store med 43 konsulenter i arbeid. Her vil det komme mange veldig store prosjekter i årene fremover. Derfor er vi glad for å ha fått en sentral rolle i utviklingen, sier Rusti.

— Jeg observerer er at konjunkturoppgangen vi har hatt kan sies å være moden. Nå lurer alle på når nedgangen kommer og det sier meg at toppen er nådd. Men samtidig finnes det nesten ikke ledige konsulenter og lønnsøkningen i bransjen er høy. Jeg tror ikke den gode tiden er over. Det vil i hvert fall vare i to år til, fordi regjeringen vil stimulere offentlig sektor før valget og minst et år etter. Men før eller senere er de gode tidene over. Det vi må passe oss for er ikke å falle for fristelsen til å ignorere kunden når tidene er så gode. Det er nå vi legger grunnlaget for hvordan det skal gå med oss når konjunkturen går nedover, sier Rusti.



Nye folk

I gode tider med mangel på folk er det som vanlig svært høyt gjennomtrekk i konsulentbransjen. 17 til 20 prosent turnover er helt vanlig.

— Vi har mindre turnover enn de vi sammenlikner oss med, men det betyr ikke at vi kan hvile på laurbærene. Av de 325 ansatte vi har ble 104 ble ansatt i fjor. For å ta best mulig i mot dem har vi det vi kaller Steriaakademiet. Her tar vi i mot dem som om vi var foreldrene deres. Den nye generasjonen forventer god mottakelse og opplæring slik at kan fungere godt i jobben og ute hos kunden, sier Rusti.

Hittil i år har Steria har ansatt 14 nye og sendt ut tilbud til 50 av 350 til sammen søkere. Ambisjonen er å ansette 100 i løpet av hele året, men Rusti tror det kan bli flere. Fakuteringsgraden er fra 82 til 86 prosent.

— Høyere kommer vi ikke så økningen i lønnsomhet kommer av høyere priser og flere ansatte, sier Rusti.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.