Tilstøtende veger til Finneidstraumen bru er ute på anbud

Finneidstraumen bru på E6 i Fauske blir erstattet av en ny bru. Nybrua følger en annen trasé enn den gamle, derfor må også tilstøtende veger legges om. De som er interesert i den jobben, må gi anbud innen 5. september.

Den nye E6 skal gå tvers gjennom bergnabben til høyre. Kruse Smith er i gang med å sprenge den bort. Den som får kontrakten på tilstøtende veger, skal fordele sprengsteinen.
Den nye E6 skal gå tvers gjennom bergnabben til høyre. Kruse Smith er i gang med å sprenge den bort. Den som får kontrakten på tilstøtende veger, skal fordele sprengsteinen. Bilde: Google
26. juli 2017 - 11:55

Finneidstraumen ligger like sør for kommunesentret i Fauske. Her skal rundt 850 meter av E6 skal legges om, 550 meter på sørsiden av brua og 300 meter på nordsiden.

Vegen får vesentlig høyere standard enn i dag. Feltene blir 3,5 meter brede. Mellom dem blir det et midtfelt ned en bredde på en meter. Skuldrene blir også en meter brede. På vestsiden av kjørebanen blir det gang/sykkelveg.

 

42 000 kbm flyttes

Mye av jobben består av masseflytting. Sør for brua skal en stor bergnabb sprenges bort. Den jobben inngår i bruentreprisen, men den som får vegentreprisen skal fordele sprengsteinen på anlegget. Til sammen 42 000 faste kbm sprengstein skal flyttes. Det meste går til fyllinger.

Entreprisen omfatter også sprenging av 4 000 kbm stein og masseflytting av 37 000 kbm jord.
Nord for brua skal det støpes en nesten 200 meter lang støttemur for å begrense utslaget på en fylling. Til den vil det gå med 280 tonn armering og 1 800 kbm betong.
arbeidet må være avsluttet innen 1. november neste år.

 

Fagverksbru fra 1944

Finneidstraumen bru ble bygd i 1944. Den er fortsatt i bra stand, og den har ingen vektbegrensninger, men bredden er for liten til at to biler kan passere hverandre, og gangbanen har knapt plass til en rullestol.

Gammelbrua er en fagverksbru i stål. Nybrua blir en stålkassebru. Den får bare ett spenn som blir 68 meter langt. Den nye brua bygges av Kruse Smith. Den skal stå vest for den gamle. På et minste blir avstanden mellom bruene 3,5 meter.

Riving av overbygningen på den gamle brua settes ut på anbud senere. Landkarene skal stå fordi brua har felles landkar med en parallell jernbanebru.

Både brua og tilstøtende veger er prosjektert av Rambøll.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.