Petroleumstilsynet (Ptil) trekker seg som observatør for å klargjøre rollene og ansvaret for livbåtene samt helse, miljø og sikkerhet på sokkelen.
Lite informasjon
Ptil trekker seg på grunn av manglende informasjonsflyt i prosjektet.
Samtidig skjerpes kravene ved at Sjøfartsdirektoratets godkjenning av fritt-fall-livbåter ikke gjelder lenger.
Erfaringene fra blant annet et uhell ved Veslefrikk-plattformen i sommer, viste at normene som båtene er bygget etter ikke var tilfredsstillende.
Gammel sikkerhetsforskrift
Heretter skal kun Ptils innretningsforskift § 43 gjelde. Den krever at personell på innretninger skal kunne evakueres raskt og effektivt til et sikkert område under alle værforhold.
Det innebærer at alle operatørene må fremlegge dokumentasjon på at fritt-fall-livbåtene tilfredsstiller kravene. Ptil har sendt et brev til Oljeindustriens Landsforening (OLF) som påpeker dette.
Ansvar
Fritt-fall-livbåtene har hele tiden vært omfattet av disse funksjonskravene. At livbåtene har vært sertifisert i henhold til maritime regler, fratar ikke operatør og reder ansvar.
– Eierne av båtene har overordnet ansvar for at utstyr som tas i bruk er egnet for formålet og oppfyller Ptils krav, uansett hvilke testkriterier som er beskrevet, sier pressetalskvinne Inger Anda i Ptil.
Endrer regelverk for livbåter
Sjøfartsdirektoratet arbeider fortsatt med endringer i det maritime regelverket, og Ptil deltar i dette.
Ptil har bedt OLF utarbeide en ny industristandard vedrørende livbåter. Dette ligger i OLFs mandat for livbåtprosjektet, men Ptil har ennå ikke mottatt dokumentasjon eller beskrivelse av et slikt standardiseringsprosjekt.
Ptil har ved flere anledninger etterlyst en tidsplan for dette.