IT

Tjener på forvirrede kunder

KAOS: Vi lar oss forvirre av alskens spesialprodukter, og velger ofte feil mobiloperatør i forhold til våre behov. Vinnerne er nettopp mobiloperatørene, ifølge ny rapport.
KAOS: Vi lar oss forvirre av alskens spesialprodukter, og velger ofte feil mobiloperatør i forhold til våre behov. Vinnerne er nettopp mobiloperatørene, ifølge ny rapport. Bilde: colourbox.com
Leif Hamnes
16. feb. 2009 - 14:25

Etableringsgebyr, månedsavgift, startpris, minuttpris, familie- og vennertjenester og bindingstid er alle eksempler på det samme:

Forbrukerne går seg bort i tilbudsmylderet og tar dårlige valg. Det viser en rapport som Forbrukerombudet, Post- og teletilsynet (PT), Forbrukerrådet og SIFO har samarbeidet om.

– Det er lett å bli fristet av tilsynelatende rimelige mobiltelefoner og lovnader om å kunne ringe gratis til familie og venner, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Bare halvparten bytter

En rapport fra SIFO viser at de største aktørene bruker bindingstid, operatørlås og familie- og vennetjenester for å holde kundene hos seg.

– Når selskapene klarer å opprettholde en illusjon om at abonnementet og tilleggstjenestene er gunstig, ser ikke forbrukeren noen grunn til å bytte til et tilbud som er gunstigere for seg, sier Thon.

Undersøkelsen viser også at kun halvparten av alle nordmenn en eller annen gang har byttet operatør.

11 ganger dyrere

Basert på middels høyt forbruk er det dyreste abonnementet nærmere 11 ganger så dyrt som det rimeligste, viser den offentlige priskalkulatoren Telepriser.no.

Over et helt år betyr det at det dyreste abonnementet koster nærmere 7000 kroner mer enn det billigste.

– Produktene og prisene blir stadig mer kompliserte og det er vanskelig å gjøre informerte valg. Det viser seg at den reelle kunnskapen er dårlig, til tross for at forbrukerne sier de er godt opplyst, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

– Kjøp uten binding

Direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet mener forbrukerne som regel er bedre tjent med å velge en mobiltelefon uten binding og heller velge et av de billigste abonnementene på Telepriser.no.

Problemet kommer når kundene skal sammenligne prisen. Informasjonen på fakturaene varierer fra operatør til operatør, og dermed blir det også vanskelig å sammenligne.

– Vi ønsker at mobilbransjen skal gi relevant informasjon på fakturaen slik at forbrukerne lett kan sammenligne på priskalkulatoren, sier Jensen.

Arbeidet fortsetter

Nå skal prisforvirringen graves videre i, og mobilbransjen "inviteres til et samarbeid", som det heter i pressemeldingen fra PT.

Blant det man vil kartlegge, er konsekvensene av såkalte subsidierte mobiltelefoner og effekten og lønnsomheten av familie- og vennertjenester.

Det skal også undersøkes hvilken betydning det har at bare enkelte operatører selger telefoner og abonnement gjennom elektronikkjedene, ifølge pressemeldingen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.