– Det er de dyktige ingeniørene som skal ha æren. Det er de som med basis i porteføljen til morselskapet lager gode produkter og løsninger innen bærekraft, fornybar og elektrifisering, sier Panengstuen til Teknisk Ukeblad.
Siemens Norge lykkes med sin strategi og hovedsatsinger, det vil si alt som har med elektrifisering, automatisering og digitalisering å gjøre.
Neste år blir ikke så mye annerledes, skal vi tro Panengstuen.
– Da ser vi på det vi kaller Industri 4.0, det vil si løsninger for å gjøre industrien mer produktiv. Vi har også energiverdiskaping, energiproduksjon og distribusjon og energioptimalisering i siste ledd. Vi ser fortsatt store muligheter her, sier Panengstuen til TU.
Les også: Svarer batteriskeptikerne: – Bare begynnelsen på en batterirevolusjon
Bedre ingeniører
Slakk i oljeinvesteringene og lavere oljepriser er ikke nødvendigvis en trussel for Siemens Norge.
– Det gjør det enklere for oss å få tak i flere dyktige ingeniører. Vi skal ekspandere og trenger flere innen elektrifisering, automatisering og digitalisering, det vil si mye IT-kunnskap, sier Panengstuen til TU.
Hun tror at tilgangen på bedre arbeidskraft kan utløse ny aktivitet i innlandsindustrien.
– Jeg tror at mangel på ingeniører og dyr arbeidskraft kan ha bremset opp landbasert aktivitet som nå kan realiseres, sier hun.
Les også: Nye sikkerhetskrav kan bety slutten for gassferge til Nesodden
Flere bein
Panengstuen sier at Siemens Norge selvsagt kan bli noe merket av lavere investeringsnivå offshore, men at deres subsea-aktiviteter blir mindre berørt, blant annet fordi det dreier seg om elektrifisering og billigere subsealøsninger.
– Vi har heldigvis flere bein å stå på, både innen energidistribusjon, overføringskabler til kontinentet, marine løsninger og infrastruktur, tog, bane, trikk og elektriske busser, sier hun.
Siemens Norge har avvikende regnskapsår som går fra 1. oktober til 30. september. Resultatet viser 137 millioner kroner. Det er ikke imponerende mye når omsetningen var på over 6,7 milliarder kroner.
Panengstuen sier det skyldes forsiktighet. Alle investeringer i forskningsaktiviteter, ikke minst et nytt subsealaboratorium i Trondheim, tas rett fra driften.
– Vi bruker tresifrete beløp på investering i forskning. Uten det, vill vi hatt langt høyere overskudd, sier hun.
Les også: Raser over anbud til dieselferger
Lokal service
I tillegg til nye produkter og prosjekter, skaper service, oppgraderinger og vedlikehold innen landbasert, marine, olje og gass gode inntekter.
– Det er områder du ikke kan dekke med å ta inn billig arbeidskraft fra utlandet. Her må vi være til stede lokalt med de beste, sier Panengstuen til TU.
Et område med god vekst, er elektrisk og hybrid framdriftsteknologi for skip. I år ble verdens første elektriske bilferge, Ampere, satt på vannet i Sognefjorden.
Den settes i kommersiell drift i 2015 og vil da frakte biler og passasjerer utslippsfritt og elektrisk med løsninger fra Siemens. Et annet eksempel er danske Scandlines som har bygget om sine fire ferger til hybridteknologi fra Siemens. I begge tilfeller sparer rederiene millioner i året på lavere drivstoffutgifter.
– Elektrisk og hybrid drift er veldig bra for miljøet. I tillegg er drivstoffbesparelsene så store at det blir lønnsomt. Når lønnsomheten kommer, ser vi også en mye større vilje til å ta i bruk miljøvennlige løsninger, sier Panengstuen.
Les også: Kan kutte ut to av tre motorer med nytt system
Store prosjekter utsatt
Til tross for en omsetningsvekst og pen utvikling innen flere områder, viser den totale ordreinngangen en nedgang. Det skyldes at flere større prosjekter trekker ut i tid. Eksempler på det er vindkraftutbyggingen ved Ytre Vikna vindpark og den store kraftforbindelsen til Tyskland.
– Det er store investeringer som skal tas. Både innen vindkraft, nettutbygging og samferdsel. Noen av disse viktige prosjektene lar vente på seg, sier Panengstuen.
Resultatet i regnskapsåret 2014 endte på 137 millioner kroner før skatt. Det er en framgang på 46 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
Omsetningsveksten var på åtte prosent i fjor og endte på 6,8 milliarder kroner. Selskapet har også ansatt 100 nye personer og regner med å være over 2000 ansatte i løpet av 2015.
Resultater (millioner kroner) 2014 2013
Omsetning 6773 6266
Driftsresultat 183 75
Resultat før skatt 137 94
(Regnskapsår: 01.10.2013 – 30.09.2014)
Les også:
Nytt spesialskip får norsk kraft
Skangass skal fylle LNG fra skip til skip
Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe