Mange ønsker å dele det de eier, og andre ønsker å betale for det. Det har gitt grobunn for deleøkonomi mange steder.
Et kjent fenomen i Norge er bildeleringer, hvor flere går sammen om å disponere en eller flere biler.
Skal vi dele på våre private eiendeler er imidlertid holdningene annerledes i Norge enn i Danmark, hvor deleøkonomi har blitt stort.
Forrige tirsdag Nå kan du tjene penger på å leie ut bilen din . På mandag gjorde den danske tjenesten Gomore det samme. Også danske Minbildinbil står klare til å lansere i Norge.
Les også: Se den nye Tesla-en fra innsiden
Nordmenn er lite villige til å dele
Spørsmålet er om mange nok er villige til å leie ut privatbilen sin av og til for å kunne tjene en slant. En spørreundersøkelse gjennomført i forbindelse med en masteroppgave fra Norges Handelshøyskole i vår tyder på de fleste av oss er negativt innstilte til dette.
9,6 prosent av de spurte svarte at de var villige til å leie ut bilen sin. Selv om det er et mindretall, tyder undersøkelsen på at flere vil være villige til å leie ut bilen sin dersom også andre gjør det.
NHH-studien viser at nordmenn generelt er positive til delingstjenester, men mindre villige til å leie ut privatbilene sine. Det ser imidlertid ut til å være et generasjonsskille.
De som bor i store byer og er under 55 år er mest positive. Om det også er penger i det, kan det være at det er mulig å skape et marked for dette også i Norge.
– Studien viser at selskaper som Nabobil kan påvirke forbrukere i Norge til å dele sin bil gjennom markedsføring som fokuserer på økonomiske fordeler ved utleie. I tillegg er forbrukere mer villige til å dele når de får opplyst at «alle andre» deler sin privatbil. Det viser at nordmenn i større grad ønsker å leie ut sin bil gjennom Nabobil dersom andre allerede gjør det. Interessant nok lar ikke nordmenn seg motivere av miljøfordelene ved privat bilutleie, forteller Jørn Erik Toppe og Inga Øystese Hovde, forfattere av masteroppgaven.
Flere aktører, og fokus på at det er mulig å tjene penger på deling, ser altså ut til å være nøkkelen til suksess i Norge. Forfatterne bak NHH-studien peker på at de som allerede benytter delingstjenester som Airbnb er mest positive til å leie ut bilen sin.
Les også: Kan disse luksus-elbilene ta opp kampen med Tesla?
Stort i Danmark
I Danmark er det allerede et god utviklet marked for bildeling.
Den danske samkjøringstjenesten Gomore har tilbudt privatutleie i flere år. Her er det mer enn 5000 privatbiler som leies ut av private, forteller Åsmund Hogstad Johnsen, markedssjef for Gomore i Norge.
I Norge har de 30 000 registrerte samkjøringsbrukere, og da privatutleie ble lansert på mandag, la 50 brukere ut sine biler for utleie.
– Vi har 350 000 brukere i Danmark. Det ligger nærmest en bil på hver gate her. Her var de allerede godt i gang med samkjøring for tre år siden, og Airbnb var allerede utbredt. Det er først nå vi nordmenn kommer på banen, sier Hogstad Johnsen.
Trosser virkningsgraden: Trosser virkningsgraden: Derfor produserer japanerne hydrogenbiler
– Gammel holdning
Selv om privatbilutleie har et potensiale også i Norge, henger vi litt etter Danmark når det kommer til deling, mener Hogstad Johnsen.
Der ser spesielt førstegangskjøpere av bil det litt annerledes enn nordmenn og svensker. Bruker de bilen sjeldent, er det ofte åpne for å la andre bruke den når den uansett står i ro, ifølge Hogstad Johnsen.
– Jeg tror det er en gammel holdning i Norge og Sverige at bilen er en del av familiens identitet på linje med hytta og båten. Nordmenn ser også ut til å være noe tilbakeholdne med å leie ut hytta på Airbnb, har jeg registrert. Jeg tror det er et generasjonsspørsmål, og nå ser vi et skifte mot at deling faktisk er positivt på mange parametre, sier Hogstad Johnsen.
Les også: Nå flater salget av elbiler ut