3. august neste år, trer den nye rutestrukturen for buss i Trondheim i kraft. Det betyr at den mye omtalte Metrobussen skal i drift. Byen preges nå av byggeaktiviteter for å få på plass de nye stasjonene, og nå er det snart klart for det største tiltaket.
Metro- og lokalbuss
Dette prosjektet ligger på Tonstad, sør for sentrum, og omhandler bygging av stasjon for både Metrobusser og lokalbusser. Her skal det også bygges anlegg for sykkelparkering, samt en ladestasjon for elbuss.
I prosjektet ligger også en 250 meter lang og 2,5 meter høy støyskjerm plassert langs boligene i Tronstadbrinken. Det skal også utbedres en rundkjøring, og bygges nye kollektivfelt i nordlig retning på Østre Rosten fra det nye omstigningspunktet.
Prioriteringer
Fredag klokken 12.00 var det anbudsåpning på prosjektet, og Statens vegvesens prosjektleder Terje Fiksdal, forteller at de fikk inn to tilbud:
Teknobygg: 64.712.157
Peab Anlegg: 74.886.994,39
Han presiserer at man ikke har kontrollregnet tilbudene, og heller ikke vurdert dem opp mot gjeldende budsjetter.
Hele entreprisen er delt opp i seks deler, slik at man har rom for justeringer i forhold til kostnader.
– Selve omstigningspunktet er førstepri. Dette må være klart til de nye bussrutene starter, sier prosjektlederen.
Tre linjer
Metrobussene bil være ryggraden i kollektivtilbudet i Stor-Trondheim fra og med neste høst. Det blir tre Metrobuss-linjer som skal trafikkeres av 58 Metrobusser. Disse er nesten 24 meter lange, og har plass til 142 passasjerer.
Prosjektet er et samarbeid mellom Statens vegvesen og Trondheim kommune.
LES OGSÅ: Statsbudsjettet: Bare promiller av kollektivmidlene havner i Trondheim
LES OGSÅ: Byggestopp for metrobussholdeplasser i Trondheim - entreprenør melder oppbud