16,078 millioner kroner er det laveste anbudet på. Det andre er på 18,999 millioner. Det er gitt av Anleggsgartner Arnesen fra Elverum. Byggeleder Vidar Øfstaas i Statens vegvesen er fornøyd med prisnivået.
Når ingen gir anbud, har byggherren to valgmuligheter: Man kan lyse ut oppdraget på nytt, eller man kan gå i direkte forhandlinger med minst tre entreprenører. Vegvesenet valgte den første løsningen. Det er ikke gjort noen fysiske forandringer på prosjektet siden første utlysning, men entreprenørene har fått bedre tid til å utføre jobben.
De to gatene ligger sentralt i Gjøvik. Den ene er Strandgata. Her skal det etableres miljøgate mellom Hunnsveien og Jernbanesvingen, en strekning på 186 meter.
Parkgata som går parallelt, skal omgjøres til kollektivgate med bussoppstillingsplasser. Den nye gata blir 217 meter lang. Den skal gå helt fram til stasjonsbygningen på Gjøvikbanen. Oppdraget omfatter også etablering av et nytt torg mellom Standgata og kollektivgata.
ViaNova er hovedkonsulent. Utgiftene fordeles mellom Gjøvik kommune, Oppland fylkeskommune og Statens vegvesen.
Den opprinnelige fristen for ferdigstillelse var 1. desember i år. Den er nå forlenget til 15. august neste år, men det er en viktig delfrist: Innen 1. november må kollektivgata være klar til bruk. Da skal også Gjøvik jernbanestasjon være oppgradert. Det blir en skysstasjon hvor passasjerer med tog, buss og drosje får felles venterom, toalett og kafé. Byggherre for dette prosjektet er Rom Eiendom.