Den nye vegforbindelsen skal gå over Meløya som ligger mellom Skorpa og Gomalandet, en av de fire øyene som byen er bygd på. Meløybrua skal gå over Dunkersundet som skiller Gomalandet og Meløya, Skorpabrua skal gå over Valen som skiller Meløya og Skorpa.
De to bruene får seks meter bred kjørebane og en tre meter bred gang/sykkelbane, som blir skilt fra kjørebanen med rekkverk.
I tilknytning til landkarene på Skorpabrua blir det tre støttemurer med lengder på vel 20 meter. Det blir også en støttemur i tilknytning til det ene landkaret på Meløybrua. Den blir 15 meter lang.
Oppdraget er lyst ut som konkurranse med forhandlinger. Den som får kontrakten, skal detaljprosjektere og bygge bruene. Reinertsen har lagd et forprosjekt, men entreprenørene er ikke bundet av dette. De står fritt til å foreslå egne løsninger.
Det er allerede en fast forbindelse mellom Gomalandet og Skorpa, men den holder ikke mål. Over Dunkersundet er det en bru som ikke tåler større totalvekt enn 10 tonn. Den er dessuten for smal til at to biler kan passere hverandre, og fortauene er en vits. Over Valen er det en fylling. Den leder fram til et lite boligfelt på Skorpa. Vegnettet i boligfeltet er lite egnet for gjennomkjøring.
370 boliger er planlagt på Skorpa i årene framover. Bruene og tilstøtende veger må være klare til bruk før boligbyggingen kan komme i gang. Lastebiler med bare 10 tonns totalvekt er ikke særlig egnet for anleggstrafikk.
Utbygger er Skorpa Eiendom, som kjøpte øya av Sandvik-familien for 20,2 millioner kroner i 2006. Kristiansund kommune er kontraktspartner.
Frist for ferdigstillelse er 28. november 2014.