Kontrakten har en verdi på 227.803.348 kroner pluss moms. To entreprenører ga pris på oppdraget.
– Vi har lyst ut arbeidet som et fellesprosjekt fordi vi da kan løse arbeidsoppgavene mer effektivt. Bruene ligger nære hverandre, noe som gjør det mulig å bruke samme spesialutstyr på begge bruene, sier prosjektlederne Trond Ingve Mølstre (Statens vegvesen) og Kristoffer Hove (Vestland fylkeskommune).
Statens vegvesen har ansvar for og tar kostnaden for Stordabrua, og Vestland fylkeskommune for Bømlabrua.
Begge bruene er bygd i år 2000. Stordabrua er 1078,5 meter lang, og Bømlabrua 999 meter. Kostnadene fordeles i henhold til brulengden.
Kan bli stengt om nettene
– Arbeidet vil ikke få store konsekvenser for trafikken, men det kan være nødvendig at brua blir stengt et kort tidsrom mellom klokka 22.00 og 05.30 når arbeidsplattform og utstyr skal flyttes. Dette vil bli varslet når det er aktuelt, presiserer de to prosjektlederne.
I områder der arbeidsplattformen kommer i konflikt med trafikkavviklingen blir et kjørefelt snevret inn. Trafikken blir avviklet med både med lysregulering og manuell dirigering.
Statens vegvesen gjør nødvendige forberedelser i løpet av høsten, starter på arbeidet våren 2023 og er ferdige høsten samme år. Vestland fylkeskommune starter på Bømlabrua våren 2024, og er ferdige i september samme år.
Dette skal gjøres
Hengebruer i kystnære strøk er særlig utsatt for skader på grunn av fukt og sjøvann. Bruene skal derfor ha et avfuktingsanlegg for bærekablene.
Dette har manglet på begge bruene, og må komme på plass for at det ikke over tid skal kunne oppstå skader som kan gå ut over bruenes bæreevne.
Helt konkret skal Statens vegvesen avfukte bærekablene, samt utføre noe overflatebehandling av bærekablene og hengestenger på Stordabrua. Vestland fylkeskommune gjør det samme på Bømlabrua.
Vegtilsynet: Svakheter ved Vegvesenets system