NATURVITENSKAP

To dager på solkraft

Fem meter i vingespenn, 15 kilo tungt, 76 solceller på vingene og kapasitet til å fly til evig tid; det solcelledrevne, ubemannede flyet SoLong er nå et faktum. FOTO AC PROPULSION
Fem meter i vingespenn, 15 kilo tungt, 76 solceller på vingene og kapasitet til å fly til evig tid; det solcelledrevne, ubemannede flyet SoLong er nå et faktum. FOTO AC PROPULSION
Stein Bekkevold
25. juli 2005 - 08:00

SoLong fra californiaselskapet AC Propulsiun er en ekstremt lett plast-/fiberkonstruksjon og veier bare 15 kilo, selv med et vingespenn på fem meter.

På vingene har SoLong 76 solceller av type Sunpower. Cellene gir maksimalt 225 watt, men flyet trenger bare 95 W for planflukt. Solenergien lagres i litiumbatterier.

Et godt, egenutviklet motorstyringsprogram sammen med en høyeffektiv elektromotor gjør at flyet egentlig kan fly evig, hevder selskapet.

Når det tar av og stiger, bruker flyet et annet styringsprogram enn når det flyr plant. Dessuten styrer sentralenheten også stigningen på propellbladene, pitch-en.

Solcellene omdanner ca 20 prosent av innstrålt solenergi til elektrisitet. Det meste lagres, resten går til propellen, de seks driverservoene (ror osv.) og til kommunikasjons- og navigasjonsutstyret.

Batteriet er en litium-ionebatteri fra Sanyo. Det hevdes å ha en lade/bruks-effektivitet på 95 prosent: 95 prosent av lagret elektrisitet tas ut igjen til systemene om bord, bare fem prosent forsvinner i batteriene.

Den elektriske tettheten er 220 Wh/kg. 44 prosent av flyets startvekt er batterier.

Flyet er lett bygd, men klarer likevel vindlaster på 50 km/h, hevder AC Propulsion, som nå rapporterer stigende interesse for maskinen, skriver The Engineer i London .

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.