Geilo (NTB): Daglig leder i entreprenørselskapet T. Engene, Karianne Sørbøen, vil ikke si noe om hvilket firma den savnede eller de to skadde etter ulykken jobber i.
Statens vegvesen er ifølge prosjektleder Knut Erik Skogen byggherre for arbeidene som utføres. Våre Veger har tidligere skrevet om prosjektet, hvor anleggsområdet ligger ved Trøo et par kilometer nordøst for Geilo, der riksvei 7 skal utbedres over en strekning på 430 meter. Mye av arbeidet består også av å fjerne en trang jernbaneundergang med en høydebegrensning på fire meter.
Dagens bru har blitt påkjørt flere ganger og den nye undergangen får en fri høyde på 4,9 meter, og total bredde blir 10,1 meter.
Sjeldent med dødsulykker
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) opplyser at de to omkomne i sprengningsuhellet på Geilo er de første som har omkommet i sprengningsulykker siden 2005.
– DSB jobber målbevisst for å unngå sprengningsulykker. Selv om omsatt mengde eksplosiver har fordoblet seg fra 2000 til 2013, må vi tilbake til 2005 for å finne forrige gang noen omkom i sprengningsuhell i Norge, sier avdelingsleder Siri Hagehaugen i DSB.
En 50 år gammel mann livet i et sprengningsuhellet i 2005. En ladning gikk da av for tidlig under et sprengningsarbeid på Stoa i Arendal.
DSB har onsdag ettermiddag sendt en sprengningsekspert til Geilo, hvor han skal hjelpe politiet i etterforskningen av ulykken der to personer er bekreftet døde. (©NTB)