Denne måneden passerte påloggingsløsningen MinID to millioner brukere.
Statens egen løsning for sikker innlogging til offentlige tjenester på nett har vært utskjelt som tungvint: Du måtte tidligere ta vare på et ark med pinkoder, noe de fleste klarte å rote vekk.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Sms
I fjor høst kom en ny versjon, der du etter første pin-kodeinnlogging registrerer mobilnummeret og deretter får tilsendt engangskoder på sms.
Hindring
En lite brukervennlig innlogging har vært et effektivt hinder for utbredelse av offentlige tjenester på nettet: Når folk ikke gidder å bruke nettet, er offentlige etater tilbakeholdne med å etablere slike tjenester.
Brukervennlig
– MinID er en forutsetning for utrullingen av offentlige elektroniske tjenester, og gjør det offentlige mer brukervennlig for innbyggere, sier direktør Hans Christian Holte hos Direktoratet for forvaltning og ikt, Difi, i en pressemelding.
140 deltakere
For øyeblikket er det rundt 20 statsetater og 120 kommuner som tilbyr nettbaserte tjenester med innlogging med MinID.