De to anbyderne er Boreal Transport Nord som driver sambandene i dag, og Torghatten Nord. Hvem av dem som ligger lavest blir ikke offentliggjort før Asplan Viak har vurderte anbudene.
Prisene gjelder sambandene Korsfjord-Nyvoll i Alta kommune, som forbinder fv 883 og fv 19, og Strømsnes-Kjerringholmen i Hammerfest, som inngår i fv 114. Det første krysser Korsfjorden, det andre knytter øya Seiland til Kvaløya, som har hatt hatt bruforbindelse med fastlandet siden 1977.
Sambandene ble tidligere drevet av FFR (Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap). Senere har Boreal overtatt uten konkurranse. Dette er første gang driften av to sambandene er konkurranseutsatt.
M/F Jøfjord som går mellom Korsfjord og Nyvoll i dag, har plass til 28 biler og 146 passasjerer. Mellom Strømsnes og Kjerringholmen går M/F Akkarfjord som tar 20 biler og 97 passasjerer.
Som størrelsen på fergene antyder, er det ikke stor trafikk på disse sambandene. I fjor fraktet M/F Jøfjord 50 biler dagen og M/F Akkarfjord 36 biler i gjennomsnitt.