Kåfjordtunnelen på E 6 i Alta kommune er den lengste med sine 1 195 meter. I tilknytning til denne skal det anlegges 2,6 km veg i dagen. Portalene i hver ende har en samlet lengde på 65 meter.
Ved Skjåholmen på Kvaløya knapt to mil sør for Hammerfest sentrum skal det drives en 680 meter lang tunnel på riksveg 94. Oppdraget omfatter også anlegg av 1,5 km veg i dagen og støp av 20 meter portaler.
Entreprenørene kan gi pris på hvert av oppdragene, og det er også anledning til å gi et felles anbud på begge to. Avstanden mellom tunnelene er ikke mindre enn 13 mil. I mer tettbygde deler av landet hadde det vært utenkelig å se på dem som én entreprise. I Finnmark er forholdene annerledes, fylket har bare 73 000 innbyggere, men arealet er større enn Nederland. De interne avstandene er tilsvarende store, og de største entreprenørene holder til langt borte.
Ved å gi mulighet til å slå de to tunneljobbene sammen, håper Vegvesenet at man gjør oppdraget mer attraktiv for riksentreprenørene, som blir nødt til å flytte på mye utstyr for å utføre jobben.
Slik forholdene er, kan den som får kontrakten klare seg med en eneste borrigg. Vegvesenet legger opp til at begge tunnelene skal drives fra én stuff, og det er fullt mulig å ta dem etter tur. Kåfjordtunnelen inngår i E 6-parsellen Kvenvik-Møllenes, men den ligger ikke på kritisk linje. Den kan vente til tunnelen på riksveg 94 er råsprengt.