Tunnelen som bærer kommunens navn, er ikke blant de to. Det er den 1 352 meter lange Matrebergtunnelen og den 848 meter lange Trodaltunnelen som skal oppgraderes. Begge ligger ved det lille tettstedet Matre. Avstanden mellom dem er mindre enn en halv kilometer.
Oppgraderingen av den 4 110 meter lange Masfjordtunnelen ble igangsatt i fjor. Oppdraget gikk til Birkeland Entreprenørforretning fra Gulen.
Matrebergtunnelen og Trodaltunnelen ble åpnet i 1986. Kravene til elektrisk utrustning i tunneler er betydelig skjerpet siden den gangen. Trafikken gjennom tunnelene har også økt betydelig. De har nå en årsdøgntrafikk på 2 100. I 1986 var den mye mindre. Oppdraget omfatter også en del byggtekniske arbeid.
Den som får kontrakten skal blant annet levere og montere 61,6 km kabler, 47,5 km trekkerør, 4,2 km kabelstige, 416 LED-armaturer, 164 rømmingslys, 16 vifter, 3 hovedtavler, 3 nødstrømtavler, 3 SRO-tavler, 27 nødstasjonskap, 6 UPS, 3 transformatorer, 61 skilt, 70 videokamerarer og 19 radarer.
Det byggtekniske arbeidet omfatter blant annet 250 kvm natursteinsmur, 4 100 meter føringskant av betong, 130 meter rekkverk, 250 kvm betongbankett, 142 meter drensledning, 4 kummer og en oljeavskiller.
Arbeidet skal utføres om natten mellom kl. 22 og kl. 05.30. I denne perioden blir det kolonnekjøring.
I begynnelsen av 2020 må arbeidet være avsluttet.