Dermed er syv uker over hvor all trafikken er blitt ledet fra E16 og rv 4 gjennom Grua sentrum, og Statens vegvesen sier i en pressemelding at de nå er glad for at Røstetunnelen og Gruatunnelen nå er i vanlig drift igjen.
Oppgraderingen av de to eldste tunnelene sør for Roa begynte i Røstetunnelen den 2. januar. Arbeidet i Røstetunnelen var antatt å ta ca. sju uker, inkludert testing av nytt utstyr, men arbeidet gikk raskere, og denne tunnelen kunne åpnes igjen for trafikk 8. februar.
Da ble Gruatunnelen på rv. 4 stengt, og arbeidet med å skifte ut ventilasjonsvifter, kabler og annet utstyr også der, begynte umiddelbart. Arbeidet har gått uten komplikasjoner, og nå kan tunnelen lengst i sør åpne igjen to uker tidligere enn opprinnelig planlagt.
Glad for å kunne åpne nettopp denne helga
- Takket være god planlegging og effektiv gjennomføring, har vi klart å bli ferdig med et omfattende prosjekt i to tunneler på litt over sju uker, sier prosjektleder Anders Sveen i Statens vegvesen.
–Statens vegvesen og entreprenøren, Mesta AS Elektro, har satt alt inn på å få Gruatunnelen åpnet til denne helga, da det er ekstra stor utfart på grunn av vinterferien. Vi er også glade for at de som bor i Grua sentrum, nå slipper å få trafikken fra rv. 4 gjennom nærområdet sitt. Folk som bor der har måttet leve med økt støy og tett trafikk i snaut to måneder. Statens vegvesen vil berømme dem for å ha vært tålmodige, forteller Sveen.
Større tunnelprosjekt i 2022 og 2023
Statens vegvesen arbeider kontinuerlig med å oppgradere alle eldre vegtunneler, slik at de skal tilfredsstille de nyeste sikkerhetskravene. Røstetunnelen og Gruatunnelen har i vinter blitt oppgradert for ca. 40 millioner kroner. Likevel er det mye som fortsatt må gjøres for å møte dagens krav, og arbeidet vil fortsette i disse to tunnelene i 2022. Året etter skal også E16 Lunnertunnelen oppgraderes.
Totalkostnad 380 mill kr
Arbeidene i de tre tunnelene er beregnet til å koste anslagsvis 380 millioner kroner, inkludert de ca. 40 som har blitt brukt i vinter.
- Ideelt sett skulle vi ha fått utført det som har blitt gjort nå i vinter, tidligere, sier Anders Sveen. - Mye av utstyret som har blitt skiftet ut, var svært slitt. Statens vegvesen hadde planlagt å gjøre arbeidet ferdig før vinteren, men på grunn av den store NATO-øvelsen i oktober/november, måtte vi holde rv. 4 åpen, og tunnelprosjektet måtte utsettes. Vi foretok derfor midlertidige sikringstiltak i tunnelene i september, slik at tunnelen kunne være trygge å kjøre i, sier prosjektleder Anders Sveen i Statens vegvesen.