DATATELE

Tøff kamp om kloke IT-hoder

Trond Heggelund
16. feb. 2007 - 07:06

Dette viser en ringerunde Teknisk Ukeblad har gjort til 14 av Norges største og minste IT-konsulentselskaper, samt til kjente IT-selskaper med mange konsulenter.

Selv om vi er kun er i februar, er det mye som tyder på 2007 blir et rekordår. Dette er tilbakemeldingen de fleste av selskapene gir.

Vanskeligere

Rekrutteringsansvarlige og informasjonssjefer i de selskapene vi har spurt (se saken Betaler månedslønn i "sign on fee" - link til høyre) sier at det er blitt merkbart vanskeligere å få tak i de rette menneskene til konsulentjobber.

Dette har ført til at noen av lønningene til spesialiserte konsulenter har gått opp med nesten 40 prosent det siste året.

Helt nye metoder

– Det har blitt en tøff kamp om de rette hodene. Vi har derfor begynt med direktemarkedsføring og andre tiltak mot konkrete jobbkandidater for å få dem til å vurdere oss som fremtidig arbeidsplass. På grunn av konkurranseforhold vil jeg ikke fortelle eksakt hva dette går ut på, sier kommunikasjonsdirektør Eirik Andersen i Accenture.

Presset for å finne nye konsuelthoder gjør at det ikke lenger holder å tilby pizza og øl på vervingsarrangementer på eksempelvis NTNU i Trondheim eller BI i Oslo.

Bruker toppledelsen

Accenture-sjef Nils Øveraas brukes dessuten flittig av rekrutteringsavdelingen til selskapet når de skal misjonere i Trondheim.

Mange av toppledelsen som har studert på det aktuelle utdanningsstedet, brukes som sannhetsvitner på hvor bra konsulentselskapet er å jobbe i etter endt studietid.

I fjor kom 60 nye konsulenter i Accenture direkte fra skolebenken. Av disse signerte 50 kontrakt før de begynte siste år på studiene.

I år tror Andersen at enda flere vil signere stillingskontrakter flere år før de har tatt eksamen. Han mener gir en pekepinn på hvor tøff kampen om hodene har blitt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.