De første togene går allerede på Jærbanen, og nå leveres tre togsett i måneden til Østlandet.
I alt har NSB bestilt 32 tog til en pris av 1,9 milliarder kroner fra italienske Ansaldo-Breda. Standardversjonen er videreutviklet for norske forhold.
Prosjektsjef Bård Henrik Sørensen sier NSB valgte den italienske leverandøren pga. designet og de tekniske løsningene. Men ombyggingsarbeidet tok mer tid enn opprinnelig planlagt, ikke minst fordi den italienske innredningsleverandøren gikk konkurs.
Helt spesielle krav
NSB ville ha et tog som ikke bråker for mye i svingene. Derfor spesifiserte de en spesiell boggi: 1+1, der to hjulaksler danner en dobbeltboggi ved at de to delene er forbundet med stag. Dette gir akslene innbyrdes bevegelighet og toget går stillere i krappe, norske svinger.
For å hindre snøtetting er luftinntakene til kompressorene flyttet til en beskyttet posisjon på taket, i stedet for under vognen. Bremseanviserne på vognsiden har fått ekstra beskyttelse for å beskytte dem mot flygende isklumper.
- Toget er utstyrt med oppvarmingsbrems for å få best virkning av skivebremsene under vanskelige vinterforhold, forklarer ingeniør Håvard Nymo i NSBs tekniske avdeling.
En slire- /pussebrems gir bedre fremdrift på glatte spor; hjulene renpusses. Toget har ABS-bremser (glidevern) for å unngå "hjulslag" som oppstår når hjulene låser seg under oppbremsing og hjulbanen slites flat. Hjulslag er uheldig fordi det gir slag i hjul og aksler og skaper store ekstra påkjenninger. Systemet har lufttørke - de trykkluftopererte bremsene får bare tørr luft slik at ledninger og ventiler ikke iser igjen.
For ytterligere å tilpasse togene til snø- og islast har Ansaldos ingeniører og NSBs folk ved anlegget i Drammen satt kraftigere beskyttelse på kablene og montert ekstra strekkavlastning på dynamisk påkjente deler. Videre ble boggirammene endret slik at de ikke unødig samler snø og is; løsningen var verneskjold. Pussebremser og oppvarmingsbremser ble oppjustert og bremsesylindrene fikk mer effektiv drenering.
Tilpasset vinteren
I klimapåkjente komponenter er de italienske materialene skiftet ut med andre som tåler minus 40 grader. NSB bruker tilpassede smøremidler - syntetiske fett/oljer som er pumpbare selv i minus 40 grader.
Snøplogen brøyter dypt og bredt slik at ikke akselkasser og støtdempere må gjøre brøytejobben. Girkassene har fått labyrinttetninger for å hindre fuktinntrenging.
Vognene er bygget av en korrosjonsfast aluminiumslegering type EN AW-6005A T6. Ytterligere en vintertilpassing er beskyttelsen av koblingene mellom togsett. For å beskytte dem mot snø og is som kan forårsake store ødeleggelser pga. bøypåkjenninger i svingene, er de pakket inn i en solid gummimansjett.
Togene er 86 meter lange, har to motorer i hver ende med til sammen 2550 kW effekt. Toppfarten er 160 km/h og nås raskt fordi toget akselererer 0,85 m/sek.sek.