Fortetting er en viktig strategi for å oppnå målsetninger om mer miljøvennlig transport. I en ny TØI-rapport ser man på om økt tetthet faktisk bidrar til lavere bilbruk og om andre virkemidler også kan få folk til å benytte kollektivtransport fremfor bilen.
Studien viser at å bygge tett i sentrale strøk og rundt kollektivknutepunkter er et viktig grep for å bygge bærekraftige byer og tettsteder. Men når man spør hvor tett man faktisk må bygge og bo for å oppnå bærekraftige transportløsninger, så viser rapporten at i Viken og Oslo er det kun i de 20 prosent tettest befolkede nabolagene at kollektivandelen er høyere enn bilandelen.
![Transportmiddelfordeling og befolkningstetthet ved bosted (personer per km<sup>2</sup> i grunnkretsen). Reiser under 100 km som starter i hjemmet. Utvalget er delt inn i desiler, der hver stolpe representerer ti prosent av utvalget. <i>Illustrasjon: TØI</i>](https://images.gfx.no/580x/2658/2658340/TOI%2520rapport.jpg)
Det betyr at man må opp i tetthet på minst 3.200 personer per km2 før bilandelen kommer under 50 prosent. Ser man på punktet hvor kollektivandelen er høyere enn bilandelen må vi opp i en tetthet på minst 6.000 personer per km2.
Rapporten peker på andre faktorer som også kan bidra til miljøvennlige reisevaner. Ved å korte ned tiden det tar å reise med kollektivtransport på en gitt strekning sammenlignet med å kjøre bil vil det kunne ha like stor effekt som fortetting.
Det kan tyde på at det ville være hensiktsmessig for eksempel å omdisponere veiareal til kollektivtransport. Dette viser viktigheten av å vurdere flere tiltak enn kun fortetting i diskusjonen om hvordan vi skal oppnå mål om redusert bilbruk og økt bruk av kollektivtransport.
Rapporten er finansiert av Regionale forskningsfond Viken, Viken fylkeskommune
![Nei til bompenger er ikke aktuelt i Oslopakke 3. Satsene økes for å finansiere en rekke tiltak fram til 2045.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842043/NTB_jFTVwqZI_DU.jpg)
Oslopakke 3-enighet: – En sjokkregning for alle bilister