Fortetting er en viktig strategi for å oppnå målsetninger om mer miljøvennlig transport. I en ny TØI-rapport ser man på om økt tetthet faktisk bidrar til lavere bilbruk og om andre virkemidler også kan få folk til å benytte kollektivtransport fremfor bilen.
Studien viser at å bygge tett i sentrale strøk og rundt kollektivknutepunkter er et viktig grep for å bygge bærekraftige byer og tettsteder. Men når man spør hvor tett man faktisk må bygge og bo for å oppnå bærekraftige transportløsninger, så viser rapporten at i Viken og Oslo er det kun i de 20 prosent tettest befolkede nabolagene at kollektivandelen er høyere enn bilandelen.

Det betyr at man må opp i tetthet på minst 3.200 personer per km2 før bilandelen kommer under 50 prosent. Ser man på punktet hvor kollektivandelen er høyere enn bilandelen må vi opp i en tetthet på minst 6.000 personer per km2.


Rapporten peker på andre faktorer som også kan bidra til miljøvennlige reisevaner. Ved å korte ned tiden det tar å reise med kollektivtransport på en gitt strekning sammenlignet med å kjøre bil vil det kunne ha like stor effekt som fortetting.
Det kan tyde på at det ville være hensiktsmessig for eksempel å omdisponere veiareal til kollektivtransport. Dette viser viktigheten av å vurdere flere tiltak enn kun fortetting i diskusjonen om hvordan vi skal oppnå mål om redusert bilbruk og økt bruk av kollektivtransport.
Rapporten er finansiert av Regionale forskningsfond Viken, Viken fylkeskommune

Milliardprosjektet blir ferdig et år før planen