Det kommer frem i en ny TØI-rapport som studerer samfunnsgevinster ved økt satsing på kollektivtransport og drøfter kollektivtransportens finansieringsbehov opp mot dagens modeller med årlige budsjettildelinger. Oppdragsgiver er NHO Transport.
Favoriserer tradisjonell infrastruktur
Kollektivtransporten ble hardt rammet under pandemien. Billettinntektene er fortsatt lavere enn før pandemien, samtidig som kostnader til drift og produksjon av tilbudet øker. Større kollektivsatsinger og infrastrukturprosjekter er nødvendig for at kollektivtransporten skal kunne ta veksten i persontransport i de større byområdene og bidra til nullvekstmålet.
I rapporten peker forskerne på at store og nødvendige investeringer i kollektivtransporten savner en tydelig «eier» når Nasjonal transportplan (NTP) utarbeides, og at insentivene i NTP-prosessen favoriserer tradisjonell infrastruktur. Et «kollektivtransportdirektorat» kunne i så måte vært en løsning for å løfte frem kollektivtransport i NTP-arbeidet.
Satsing på kollektivtransport i byområdene er nødvendig for oppfyllelse av nullvekstmålet for biltrafikken og kan utløse samfunnsøkonomiske gevinster, fordelingsgevinster og klimagevinster.
Byvekstavtalene og bypakkene er langsiktige finansieringsordninger som har gitt kollektivtransporten i de største byene et betydelig løft, men det mangler en statlig instans med et tydelig ansvar for kollektivtransport på tvers av transportformene.
Kollektivtransportens samfunnsnytte
Økt satsing på kollektivtransport har potensial til å være samfunnsøkonomisk lønnsomt, men samfunnsnytten avhenger av at satsingen er målrettet mot konkrete gevinster.
Samfunnsnytten av kollektivtransport handler om økonomisk bærekraft, miljø og klimagevinster, samt sosial bærekraft. Potensialet for samfunnsgevinst på kort sikt dreier seg om økt frekvens, kortere reisetider og bedre utnyttelse av eksisterende kapasitet. På lengre sikt er store satsinger på infrastruktur nødvendig.
Tilrettelegging for ekspressbusser i form av fremkommelighetstiltak eller generell refusjon av sosiale rabatter vil utløse gevinster for trafikantgrupper som har få andre alternativer.