Det er i en kommentar til Dagens Næringsliv at Transportøkonomisk institutt (TØI) gir Venstre medhold i synet på bompengeskissens konsekvenser. Skissen legger opp til lavere bompenger, som Venstre frykter vil føre til mer biltrafikk til byene.
– Venstres bekymring om at den nåværende bompengeskissen vil føre til økt trafikk i byene er absolutt reell, sier Kjell Werner Johansen, assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt.
Økt biltrafikk ville være i strid med Granavolden-plattformen mellom de fire regjeringspartiene Høyre, Frp, Venstre og KrF, der «regjeringen har som mål at all vekst i persontrafikken i byene skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange».
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Johansen vil likevel ikke spå hvor store konsekvenser forslaget kan få.
– Det er ikke sånn at folk løper til bilene sine bare fordi bompengene blir senket med to kroner. Det kommer an på hvordan det blir gjort i praksis, og hva størrelsesordenen er, sier han.
Morten Stordalen (Frp), første nestleder for transport- og kommunikasjonskomiteen, reagerer på at TØI uttaler seg når de ikke skal ha fått oversendt skissen.
– Jeg er skremt over at en forskningsinstitusjon som TØI uttaler seg om noe de ikke kjenner innholdet i, sier Stordalen.
- Finansministeren 13. august: Regjeringen nærmer seg enighet om bompenger