Det er ikke hverdagskost at det tar fem år å skifte ut ei lita fylkesveibru. Men brua over Fiskfjordelv på fylksvei 822 mellom kommunene Hadsel og Sortland skulle vise seg å bli ekstra komplisert.
Prosjektet startet sommeren 2014 da det ble oppdaget av elva hadde påført fundamentene i gammelbrua skader. Brua ble ansett å være usikker, og man etablerte en midlertidig bru parallelt med gammelbrua.
I 2016 var man klare til bygging av ny bru, men denne kontrakten måtte avbrytes da man underveis i arbeidet støtte på artesisk vann i grunnen på Sortlandssida. Det betyr at grunnvannet, står under trykk, og blir presset opp av bakken uten behov for pumping.
Denne grunnvannskilden befant seg rett under der et av brukarene skulle stå.
I det gravemaskina tok hull på vannåren, stod spruten som en geysir, men etterhvert roet den seg, slik at vannet boblet ut av grunnen, forteller byggeleder i Statens vegvesen, Kjersti Skog, til Veier24.
– Vi hentet inn spesialfirmaet HWE for å forsøke å tette oppkommet av vann med injisering, men det var nytteløst. Prosjektet måtte planlegges på nytt, sier Skog.
Ullensvang: Midlertidig bro på plass
Måtte doble lengden
Løsningen ble å bygge en lengre bru som er fundamentert lenger inn på land. Brua som var planlagt bygget i 2016 var 17 meter, den som nå står åpningsklar har blitt 34 meter.
Årsaken er at man har trukket brukarene et godt stykke inn over land, og laget dem større for å spre vekten. På nordsiden, der vannproblemene oppstod har man for å spare vekt brukt 120 kubikk skumglassgranulat i fyllingen under fundamentet.
– Disse veier 180 kilo per kubikk, mot 1,5 tonn for vanlige masser, så det utgjør noen tonn spart vekt, slår byggeleder Skog fast.
Komplikasjonene førte selvsagt til at brua ble mye dyrere. Tilbudssummen på den opprinnelige brua var på 6,5 millioner kroner, mens brua som nå står ferdig har en tilbudssum på ca. 11,5 millioner.
Nå blir denne trebrua erstattet med betongbru
Asfalten kommer til våren
Nybrua skulle stå ferdig til overlevering 15. oktober, men grunnforholdene påførte også i denne runden prosjektet forsinkelser.
– Sammen med entreprenøren gjorde vi ekstra grundige vurderinger i valget av spunting rundt byggegropa, og det gjorde at vi ble forsinket. Det gjør at vi ikke fikk lagt asfalt før vinteren, sier byggeleder Kjersti Skog.
Dersom værforholdene senere i høst tillater det, vil man legge resirkulert freseasfalt på tilkjøringen mot brulegemet. Inntil videre vil det være grusvei frem mot brulegemet.
Ekstremvær herjer i Brasil: – Vi har aldri sett maken
Etter at trafikken var satt på, gikk man umiddelbart i gang med å demontere den midlertidige brua som ble satt opp sommeren 2014, og som har vært kjøreveien over Fiskfjordelva i den lange byggeperioden.