Det var entreprenørgründeren Albert Hæhre som var talsmann på vegne av entreprenørene da det i morges under Arendalsuka var rigget til debatt om hvorfor entreprenørene i anleggsbransjen ikke lenger klarer å tjene penger.
Noe utfyllende svar på hovedspørsmålet var det ingen som ga, for allerede i åpningsordskiftet fyrte Albert Hæhre av mot Statens vegvesen og etatens valg av kontraktsformer når nye vegprosjekter skal bygges.
"Mange juridiske spissfindigheter"
– Alle jobbene som entreprenørene har tapt penger på med Statens vegvesen, er enhetspriskontrakter. Tradisjonelt har det dreid seg om kontrakter fra ti millioner kroner til jobber i hundremillioners-klassen. Terskelen for at konfliktene skulle havne i rettsapparatet har tidligere vært høy, men det har endret seg. Det har nok kommet som en konsekvens av større kontrakter, men også på grunn av kontrakter med juridiske spissfindigheter, sa Hæhre.
Albert Hæhre mente at entreprenørene ikke har vært forberedt på å møte en så steil holdning fra byggherresiden. Resultatet er at de har sett seg nødt til å bevise sine krav i rettssalen.
"Høye og mørke entreprenører"
Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i byggherreseksjonen i Vegdirektoratet kunne bekrefte at noe av konfliktnivået kommer av stadig større kontrakter.
– Statens vegvesen har vært pålagt krav om raskere og billigere utbygging av veiprosjektene, noe som blant annet har resultert i stadig større kontrakter. Men entreprenørene har vært høye og mørke, og har uttrykt ønske om nettopp slike kontrakter over lang tid, så det kan man ikke skylde på Statens vegvesen for. Men det har gått fort, og det krever økt kompetanse i alle ledd. Imidlertid er entreprenørene er nødt til å sette seg inn i hva slags kontrakter de inngår, og ikke ta for stor risiko, mente Bettina Sandvin.
Hun understreket at Statens vegvesen nå har startet arbeidet med å revidere sin kontraktsstrategi, og at hun følte seg sikker på at en del av ankepunktene vil bli rettet opp.
– Da er kanskje alle skjønt enige? spurte debattlederen.
– En pannekake har alltid to sider uansett hvor tynn den er, understreket Bettina Sandvin, og viste til av Statens vegvesen og entreprenørene har ulike roller og oppdrag, og nok også i fremtiden må belage seg på å være uenige.
Albert Hæhre la til at en del av Vegvesenets ansatte kan henge noe igjen i gammel tenking, selv om kontraktene endrer seg. Han mente også at det måtte komme inn konfliktløsende organer mellom partene for å unngå at sakene går til rettsapparatet, og viste til Nye Veiers Prisme, som har til hensikt å løse konflikter der de oppstår og på lavest mulig nivå.